Dat had ik niet achter je gezocht.
Dat bleke groen is super tof. Dan is het een bi-compax, 100m wr, 13mm dik, 40mm groot, met vintage vibe en erg bol saffier, en lume als klap op de vuurpijl.
Zonder datum. Met zilveren applied numerals, en een tachy schaal op de plaat gedrukt. Het is, afgezien van die paar afgekapte cijfers, een tranentrekkend perfecte chronograaf.
Al moet ik toegeven dat ik deze zalmroze ook op het netvlies heb:
Daytona. Alleen al de kast is veel mooier. Laat staan de maat, 40 rond en dan ook nog eens de oyster (in dit geval dan niet). Panda dial en veel mooiere vintage exemplaren. Iconisch.
Dus. Snap niet waarom de huidige meerderheid voor een speedy kiest.
Oh. 1 uitzondering. De 116500 Vind ik minder mooi dan de huidige speedy.
De 116500ln vind ik vanwege de bezel weer mooier.
Er zijn ook daytonas met een mooie kleurstelling en pump pushers.
Overall winnaar daytona.
Nou nou. Volgens mij valt dat wel mee.
Heb je wel eens geteld hoeveel verschillende speedmasters er zijn. Of submariners… denk dat dat nog wel eens gaat meevallen tov het aantal verschillende daytonas.
Dan kun je dit ook zeggen
Er is zeker niet 1 Speedmaster en zeker niet 1 moonwatch. Laat staan een echte speedy die die laat zien. Want dan telt je vergelijk met andere daytonas ook niet.
Nee ik hoor en lees het hier al. Ik verwacht dat een hoop mensen nog niet beide 1 op 1 naast elkaar hebben gezien.
Dat de daytona evolueerde is een pré. Dan kun je kiezen tussen modern of vintage look.
De moderne variant van de speedy is mooi. Maar is nog steeds de speedy van weleer.
En wat zeggen ze dan als je vraagt om aan een daytona te denken?
Een ceramisch 116509? Of toch de stalen simpele variant?
Lees nog eens na. Het gaat over 2 Chronografen. Niet over de afgebeelde versies.
Daar gaat het niet om, het gaat niet om aantallen. Het gaat om 1 look. Submariner is gewoon een duiker, oysterkast, zwarte bezel en zwarte plaat. De rest zijn details. Oke, er zijn ook meerdere varianten maar dat is voornamelijk sinds kort en het leeuwendeel is gewoon die zwarte duiker die iedereen kent.
Maar ja wat is een daytona? Welke kleur? Wat voor bezel? Etc.
En welk model is dan dé daytona? Jaren lang kon je ze niet aan de straatstenen kwijt. Nooit echt een invloedrijk model geweest. Pas sinds kort echt zo populair. Dan kan je het toch niet een heel iconische reeks noemen. Als Paul Newman die het horloge droeg het belangrijkste wapenfeit van het ding was weet je het eigenlijk al.
Ik vind zo’n nieuwe Speedy een tikje ‘plain’. Zonder de charme van een vintage exemplaar blijft er te weinig karakter over. Die Daytona daarentegen lijkt me een feestje aan de pols. Bijna de tofste configuratie die (niet) te krijgen valt.
Anyway, voor the best of both worlds moet je dezer dagen bij Zenith zijn.
Je feitenkennis is dit keer niet echt op orde.
Ik heb het ook niet over aantallen. Ik heb het over verschillende speedy’s.
Dat zijn er heel veel. Je kent die door de jaren heen poster toch wel.
De stalen. Panda of reverse panda.
En je bent nog jong, maar sinds het zenith uurwerk kom je er niet gemakkelijk aan en gingen ze altijd al boven list. Ca sinds de jaren ‘90.
Maar goed.
Als de keus is tussen een daytona of een speedy kies ik voor de daytona. Muv de 116500 niet ceramic. Die vind ik echt lelijk.
En zoals @septentrio zegt: dit is de best of both worlds vandaag de dag
Ik heb al hier boven gezegd dat de moonwatch gewoon dé speedmaster is. Los van wat ze alles maken. Het is al 60 jaar de main stay binnen het speedmaster gamma en by far de meest verkochte variant. De moonwatch is het icoon. En die is iconischer dan welke daytona dan ook.
Die is een heel lange tijd uberhaupt niet in het daytona gamma geweest? Van die met stalen bezel zijn denk ik het meeste gemaakt of niet? Anders dan de moonwatch of submariner die al meer meer dan 50 onafgebroken jaar in productie is.
Allemaal leuk en aardig dat JIJ dat zegt. Maar het ging niet over dé Speedmaster de moonwatch, Het ging over de Speedmaster. Zie je de nuance? Het ging ook niet over de gouden stalen daytona… het gaat over de daytona in het algemeen.
Waar heb je het over. De daytona panda en reverse panda is er al sinds de jaren 60… valjoux, zenith en eigen uurwerken.
4 digit, 5 digit en 6 digit en 6 digit met 2 letters.
Altijd geproduceerd door de jaren heen.
Voor onder de anderhalf meloen ekkies? Ik bedoel, Paul Newman in alle ere, maar als het meer kost dan die Breitling is de kool het sop niet waard. Maar ja, dan nog. Er staat Rolex op de dial, dus dan draag ik het liever niet. Da’s een stukje merkbeleving.
Als je er in beide gevallen godsliederlijke hoeveelheden doekoe tegenaan smijt.
Op het moment dat ik voor één simpele Zenith-Daytona al een Grand Seiko Omiwatari en Zenith Chronomaster tri-colore naast elkaar in de kist kan leggen… Sorry. Dan redt noch de vintage, noch de moderne Daytona het.
Grappig genoeg zijn op dit moment de twee populairste chronografen van merken die een soort van hobbybobben in het genre. De echte, echte chronograaf-uitvinders komen niet bij Rolex of Omega vandaan.
Daarom zou ik het liever op Breitling of Zenith gooien.
I’ll see your Paul Newman, and I’ll raise you the King of Cool.
Kuch kuch. Hanhart. Kuch kuch.
Zenith is cool.
Speedmaster = moonwatch. Daytona = heel veel verschillende modellen. Zie je het verschil?
Maar jij bent nu aan het verklaren wat iemand anders bedoeling was van de poll. Ik quote gewoon zijn stukje tekst over welke iconischer was. Dat stond los van de poll.
De panda dial waar jij het over hebt niet.
Waarom heb je het in je eerste 3 reacties nou weer over doekoe?
Dat zouden we bij dit vergelijk buiten beschouwing laten
Die droeg gelukkig ook een Submariner.
Soms gaat ‘gaaf’ niet alleen om jouw eeuwige ‘voor dat geld koop je ook X met nog een betere waterdichtheid’ natuurlijk.
Allemaal Panda of reverse panda.
Dat de subdials niet geheel waren ingekleurd wil niet zeggen dat het geen panda of reverse panda mag heten.
Of welke bedoel jij dan waarvan je denkt dat ik hem bedoel?
Hehe. Dat zeg je mooi.
Dit een panda dial noemen is wel een heeeeul erg opgerekte definitie van panda dial. De subdials zijn niet eens zwart of wit maar staal kleurig. Daarnaast is het een heel andere look met de stalen bezel.
Leuk gedaan met die foto. Maar zie jij het verschil?
Ik zie heel veel verschillende speedy’s én daytonas
Ik zie zelf heel veel verschillende moonwatchen.