Een chronograaf is in mijn optiek altijd een vrijetijdshorloge. Dat onze etiquette verwatert laat onverlet dat de chronograaf een functioneel horloge is wat onder een pak of bij gelegenheid eigenlijk geen pas heeft. Bij de gemiddelde bruiloft kan ik me nog voorstellen dat ik wil timen wanneer ik weer weg kan, maar bij een begrafenis zou ik er geen dragen, om een voorbeeld te noemen.
Touché. Dat was geen woordgrap van me, maar een ordinaire grammaticale fout. Bah.
Vooruit. Drie uitzonderingen. Die sport chrono van jou, de Reverso en vintage memovox. Ik vergeet steeds dat ze die dingen ook maken omdat iedereen hier steeds over de master serie begint.
Ik zoek geen dressy chronograaf, maar een vintage old-timey looking horloge. En dan bedoel ik de jaren 30, 40 en 50, niet de jaren 60 en 70.
Oeps, excusez le mot. Nee, natuurlijk niet. Voor mij zijn dat soort horloges al best wel dressy. Ik loop vrijwel altijd met een duiker rond. Nou ja, op een begrafenis -daar heb ik er tot nu toe gelukkig niet zoveel van, knock on wood- dan 'n keertje een sporty/dressy horloge als m’n Carrera. Maar dan wel gewoon op 'n stalen band.
Niet saai, heel mooi zelfs. Hoewel ik mijn vraagtekens durf te zetten bij zo’n prominente dag/maand indicatie (zaken die ik al weet) waar je dan de minuscule datum (die ik wil weten) een eind verderop nog bij moet scharrelen. Maar ach, daar zou ik me vast overheen kunnen zetten
Sterker nog, ik heb 'm gepast. Saai is het woord. Eigenlijk vind ik de volledige Master serie van JLC wat nietszeggend.
Dat vind ik erg jammer, want de maten zijn de beste in de industrie. Waar vindt je een chronograaf van 12mm dik, zeker met perpetual calendar en maanfase er bij?
Reverso for the win.
Vintage raak ik met geen stok meer aan. Er is altijd wat mee, je moet maar afwachten of je onderdelen gaat kunnen vinden, je weet niet hoe waterdicht alles nog is, en je zit met ouderwetse rommel als acrylglas te klooien.
Geef mij maar nieuwe re-issues. Het stijltje zonder het gezeik is de bom.
Tja, misschien moet je saai eerder zien als “zonder welke emotionele impact dan ook”. En voor 8 tot 15K Euro wil ik iets voelen bij wat ik koop. Uiteraard: De één z’n saai laat de ander door de broek lekken van begeerte. Er zijn ook zat mensen wie een Santos, Nomos en GS totaal nietszeggend vinden.