Die distinctie ken ik niet echt, al moet ik wel bekennen dat ik, los van m’n ene horloge wat ik 15 jaar geleden kocht, geen shitters of echte budget-krakers meer heb liggen. Maar in het gebied van 850 tot 7000 Euro is er weinig onderscheid te merken in m’n draagplezier. Ik heb er nog twee die aan de maat zijn, maar verder is alles nondeju zelfs comfortabel.
Sorry voor de latere rectie. Xmas party op werk gehad.
Even een toelichting, want als ik mezelf terug lees, ziet het er wat scheef uit.
Met “echte” bedoel ik horloges waar ik een warm gevoel van krijg. Een soort conclusie van alle moeite die je hebt gestoken om dat horloge te vinden. En ik bedoel dan niet de aankoop, maar de reis er naartoe. Daar ben ik nu ook weer meer bezig met nr 3 van de 3 piece, maar ik zit vast. Vandaar mijn poll en vraag.
De “side collections” is voor mij meer een set horloges die ik cool vind en meer impulsief kwa aankoop zijn. Daarnaast geniet ik van de rotatie/flipperen en de dopamine van iets nieuws. Wel merk ik dat ik wat rustiger ben geworden op dat vlak en twijfel ik over de “side collection”, omdat die andere “echte” horloges meer met me doen.
Kan ook een fase zijn, de tijd zal het leren.
Hopelijk is het wat duidelijker.
Maar het is in ieder geval:
Ja, denk dat ik het wel begrijp. Ik heb ook wel een paar horloges die wat mij betreft ooit zouden kunnen vertrekken, voor iets anders. Heb alleen nooit zo’n ‘harde’ scheiding gemaakt als in ‘main collection’/‘side collection’. Maar ik begrijp ook wel weer dat je af en toe 'ns wat anders/nieuws wil. Dat heb ik ook wel. Hoewel ik dan wel weer vaak bij meer van hetzelfde uitkom: vroeger TAG Heuers en Seiko’s en nu Squales.
Ik twijfel soms om in plaats van mijn Rolex datejust, een mooie 2 piece collection aan te schaffen, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Wel weet ik dat er dan een duiker moet komen, en een alleskunner. Budget zal in totaal op 12k liggen. Dus:
Die IWC is geen alleskunner, de datum staat te ver naar binnen wat er op wijst dat het uurwerk niet groot genoeg is voor de kast. Bovendien zijn de generaties met de RAF wijzer de juiste Mark X… horloges, de nieuwe Mark X… horloges weten allemaal niet of ze een Big Pilot style Flieger willen zijn, dat zijn helemaal geen propere Mark serie horloges meer. Dan de Omega. Met z’n skeletwijzers. De 5 piece bracelet en de golfjes op de wijzerplaat, het is druk op het onsamenhangende af.
De Rolex de deur uit gooien is een optie, maar je hebt wel een erg mooie Rolex en eerlijk gezegd vind ik 'm toffer dan die andere twee horloges. Hij is samenhangend en clean.
Ik zou een 116600 (nog) niet verkopen! Dit worden de nieuwe militaire subs (met bijbehorende prijzen). Gewoon rustig laten liggen… eet geen brood. Dan over 20 jaar omruilen tegen Geelgouden PP
De (moderne) Submariner is leuk, maar ik geef er niet heel veel om. Maar de 116600 is de mooiste moderen Rolex duiker. Die moet je houden. (En dat moet vooral niets te maken hebben met investeringsoverwegingen natuurlijk). Ik heb hem weggedaan en dat was achteraf vooral een mentale aderlating. Die Daytona is nogal een proletending wat mij betreft.
Ben nu 47. Over 20 jaar pas een PP?
Ja en nee.
Denk dat ik dan toch beter nu ook het mooie vintage erbij kan kopen. Wat denk je dat dat doet over 20 jaar