Ja, niet iedereen heeft (mijn) smaak, he (gelukkig, het zou maar saai zijn).
Niks voor mij, maar ik vind dat dus echt wel een heel tof ding.
Twaalf lijnen tekst op de wijzerplaat, bollekes over de hele bezel, dan streepjes, meer bolletjes, nummerkes, enorme tanden aan die bezel, geschroefde lugs, en maxi size wijzers zijn een paar van mijn redenen om hem niet serieus te kunnen nemen. Hij zal ongetwijfeld een soort van cool zijn,
Dat had het origineel ook zo ongeveer allemaal, dus wat dat betreft vind ik dat nog best oké. Deze remake is iets meer on steroids, maar soit.
Het origineel is ook niet m’n kop thee, dus het probleem is niet de re-release, maar gewoon het ontwerp. Daarom heb ik op de LLD gestemd: Klassiekertje, helemaal in 36mm!
Als alternatief zou ik nog eens een Aquastar Deepstar II in 37mm kunnen aandragen.
Eens, de LLD is top. Zeker in die leuke fumé kleurtjes die ze nu hebben.
Die Aquastar zit in mijn irritatiezone. Alles in mij zegt:’Wat een leuk horloge’, maar onderhuids heb ik er lichte weerstand tegen. Geen idee waarom.
Dat zijn juist de dingen, samen met de plaatsing van de kroon, die er toch wel een uiterst functionele, hardcore duiker van maken.
Maar ik snap ook wel dat de meeste mensen dit niet waarderen, getuige ook de poll. Het is ook absoluut een buitenbeentje.
Die aquastar vind ik in eerste opzicht ook leuk, maar de lunette krijg ik dan weer een beetje kriebels van, omdat er zelfs twee rijen tekst en tekens boven elkaar staan. Daarbij valt de afleesbaarheid in het water vanwege de zilveren subdial waartegen de wijzers eigenlijk wegvallen, daarmee diskwalificeren ze zich als serieuze duiker.
Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen.
Zo zien hardcore respectievelijk recreatieve duik-computers er uit. De notie dat een mechanisch duikhorloge iets met hardcore duiken te maken heeft is natuurlijk al 20 jaar ietsiepietsie achterhaald. Daarom moest ik ook zo lachen om dat gekke ding van 85.000 Euro waar die mannen van Fratello vorig jaar zo lyrisch over waren:
Dat doet alles waar geen Suunto, Cressi, Shearwater of Garmin op staat.
Maar als je die bonker een cool stijl-statement vindt moet je het natuurlijk gewoon doen.
Volgens die logica hebben mechanische horloges met een veer ook sinds 1969 geen bestaansrecht meer. Dan kunnen we wel stoppen met de hobby en allemaal een smartwatch nemen!
On-topic: iemand nog een leuke battle?
Het loslaten van functionele pretenties kan bevrijdend werken.
The battle of the Brutalists!
- Rivanera
- B/1
- [Re]Master
Snap eigenlijk niet waarom je daarom zou lachen. Het is absurd, dat is zo, maar eigenlijk net zo absurd als alle andere horloges die hier op het forum besproken worden. De prijs heeft daar niets mee te maken.
Elke telefoon of computer aan de pols geeft tegenwoordig de tijd en datum weer.
Elk professioneel mechanisch duikhorloge wordt af en toe belachelijk gemaakt, maar dat zelfde argument geldt dus ook voor een piloten horloge, een horloge met een pulsometer, een dresswatch, een klassiek sporthorloge zoals de reverso (die je afdoet als je gaat sporten ) en ga zo maar door, niemand die ze nodig heeft en toch dragen we ze, sterker sommige professionele en recreatieve duikers dragen ze ook.
Dus laat de mannen van Fratello lekker lyrisch zijn, daarom bestaat deze hobby. Dat we lekker enthousiast zijn over zaken die totaal overbodig zijn en uitsluitend als sieraad dienen, zodat je kan laten zien tot welke (sociale) groep je behoort in de moderne maatschappij .
Staan ze in volgorde? Want ik ben niet geheel bekend met de benamingen.
Ik kies in elk geval voor de middelste foto. Dat noem ik brutalisme.
Het is echt niet anders dan bijvoorbeeld de door jou gewaardeerde en nastrevenswaardige Reverso. Het kenmerkende functionele aspect daarvan is al decennia lang achterhaald. Net als dat het mechanische uurwerk erin functioneel achterhaald is. En toch…
Ik wilde graag hetzelfde weten
Ja ze staan op volgorde Middelste is van Toledano (Mr Enthusiast op insta) & Chan. Mooie indie hypewatch die ik graag had willen hebben. Komt in een betonnen (
) watchbox.
Het gaat mij er meer om dat de pretentie van functionaliteit zo ver wordt doorgevoerd dat ze er een brok van 85.000 ballen aan independent ellende voor optuigen. Ik begrijp iemand die 85.000 voor een Philippe Dufour neertelt. Absoluut. Maar voor de independent versie van een Citizen Aqualand?
De Reverso vind ik dan ook niet mooi omdat ik 'm in theorie om kan klappen als ik een potje ga basketballen of zo, maar eerder omdat het Art Deco is van het zuiverste water.
Die Singer duiker, bijvoorbeeld… Tja, waar zou je die in de ontwerp- of kunstgeschiedenis plaatsen? Ik denk dat Dali er de vingers niet eens aan zou willen branden.
Gewoon op volgorde neergezet, uiteraard.
Maar heb je onder een steen gelegen of zo, joh? Want deze drie zijn redelijk over de tongriem gegaan bij Hodinkee, Monochrome, Fratello en WornandWound.
Dat is een Heuer die zelfs ik waardeer
En zo heeft een ander dus een reden om zo’n duiker mooi te vinden. Jouw functionele argument gaat voor jou op bij zo’n duiker, maar bij een Reverso is dat kennelijk niet van belang. Gelegenheidsargument dus weer.
Die herkende ik. De rest: not so much…