Wristwatch battles! 3….2….1….Fight! Deel 5

Intussen is de battle van @Brick nog too close too call, spannend!

Mijn battle is duidelijk, er is maar één conclusie mogelijk: er zitten hier maar 10,08 coole mensen op het forum! :innocent:

2 likes

17386208122124762119607500011360

:sunglasses:

2 likes

Juist. Dank! Ik zou de lichtere plaat pakken.

Mooie plaat, gekke lugs

1 like

[quote=“Fate_Amenable_To_Change, post:103, topic:547769”]
Teentjes hoor
[/quote].

een grap?

Als @F-91W het zo bedoelde heeft die wel gelijk :joy: :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Nee hoor, ik bouwde verder op het grapje dat Tomhagen opzette:

Dat de Daytona, speedmaster, submariner, seamster, rail master, millgaus,… natuurlijk hun oorsprong hebben als werktuig, een functie invullend die ondertussen achterhaald is met modernere techniek. Het feit dat zulke horloges vandaag de dag gedragen en gemaakt worden is, naast vele persoonlijke redenen, natuurlijk een stukje charme, eerbetoon en melancholie aan de rijke geschiedenis die die dingen hebben. En ik vind er helemaal niets verkeerd aan, vandaar dat ik me voldoende comfortabel voelde er een grapje over te maken.

5 likes

Dank! :pray:

U bevestigt hierbij het gelegenheidsargument van @Fate_Amenable_To_Change :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dit vind ik trouwens wel een handige functie op een mechanisch horloge. In 1 oogopslag zien hoe laat het is in je referentietijdzone. :grin:

In die context is de B/1 weer een pure vorm van mechanische schoonheid als sieraad :ok_hand:

3 likes

Dit.

1 like

En wat is daar precies voor bijzonders? Ik ben daar binnenkort namelijk :thinking:

De grap is dat beide uurwijzers op vijf staan?

Inderdaad.

Wat verwacht je anders in een topic waar de titel geleend is van Mortal Kombat?

Overigens… Dit vind ik ook wel een leuke: Battle of the GMT’s, met één foto van ome @Brick. Wat voor GMT hebben we liever?

C07A4729-95E8-40CE-9A84-575DC78153A2_4_5005_c

• Rolex natuurlijk!
  • Longines, de uitvinder van de bezel!
  • Glycine, die 'm als eerste voor GMT gebruikten.
  • Tudor, want die maken nog ouderwetse Rolexen.
  • Grand Seiko, want die hebben quartz uitgevonden. En ze blinken!
  • Pellikaan HFLE, natuurlijk, omdat Hubert een leuke gast is!
  • Parmigiani Fleurier’s GMT. Iets met stijl.
  • Ik mis optie zeven: De Polar.
  • Ik mis optie acht: Bah! Humbug!
0 stemmers
3 likes

Dat is het leuke, het is niet omdat ze niet ietwat overbodig zijn, dat ze niet handig zijn. Ik gebruik mijn duikhorloge elke dag om de slaaptijd van mijn kinderen bij te houden (anders vergeet ik het elke keer). Mijn vrouw gebruikt haar chronometer elke dag om espresso te maken. Alles gaat mee met zijn tijd, gelukkig!

2 likes

Chronograaf? :slight_smile:

Ok doe mee met Parmigiani Fleurier. De enige GMT die ik bezit zit meer in die richtig, maar dan wel heel bescheiden in vergelijking

1 like

Om een mij niet helemaal duidelijke reden komt het mij over alsof van alle horloges in die lijst, de Longines de enige is waar de GMT functie er niét als een ideetje achteraf aan toegevoegd is door een extra wijzer op een bestaand horloge te plempen. Buiten misschien de GS nog misschien, maar die vind ik gewoon niet mooi. :slight_smile:

1 like

Ik hoor wat je zegt. Maar dan vind ik de Longines ook een achteraf-idee, en is de GS de enige die dat proper doet met de juiste markeringen op de dial én een true GMT uurwerk. De Pellikaan is dan ook een vrij gefocust ontwerp, waarbij ik de print uiteindelijk te druk vond, en de kast te scherp.

Merk op dat de Glycine geen GMT wijzer heeft, maar een 24-uurs uurwerk en een bezel. zoals een Purist hoort te zijn.

De Parmigiani Fleurier is mooi, maar een kut-GMT omdat ie maar 12 uur weergeeft. Je hebt er in wezen echt geen reet aan.

Ik vind de Parmigiani het mooist. GMT is voor mensen die niet kunnen rekenen.

4 likes

Ja, dat wel. Maar daar trek ik die drie rijen cijfers niet (is er écht iemand die een aanduiding nodig heeft om de onderverdeling van een minuut om de vijf seconden in print bevestigd te zien? Op een niet-chronograaf dan nog?).

En die raar gepositioneerde zetpillen van kronen, waarvan één op een verhoogje. En de afgekapte 6 door een verloren gelopen datumvenster. Brrrrrr.

1 like

In plaats van zo’n tamper? Goh, creatief!

10 likes

Oeh de Glycine. Nieuw voor mij. Leuk ding!