De Lange zou allicht wennen zijn in die maat. Bovendien vind ik hun Teutoonse stijl wat droog en minder passen bij wat een sierlijk horloge zou moeten zijn.
De Breguet is meer een novelty, een fun retro hebbeding om de flauwe interessante mee uit te hangen. Ik vermoed ook dat ‘ie grOOt valt.
De Patek is gewoon een deftig alledaags gekleed horloge, die draag ik wel door de week.
Sowieso is dit een hypothetische denkoefening voor mij, ik ben lang niet rijk genoeg om zoveel geld tegen een horloge te gooien zolang er ook in de lagere segmenten leuke dingen zijn.
Hmm, als flauwe interessante is de Breguet wel misschien meer iets voor mij…
De PP vind ik de enige die nog een beetje om aan te gluren is. De rest vind ik gewoon ronduit onaantrekkelijke horloges. Nou heb ik sowieso geen behoefte aan een dresswatch erbij. Daarnaast vind ik de prijzen nogal aan de stevig kant, zeg maar. Dus dat gaat 'm niet worden, voor mij.
Rare selectie. Maakt het wel weer een leuke denkoefening natuurlijk.
Breguet is prachtig, zwierig, anders. Maar evengoed 100% een
en daar heb ik helemaal geen problemen mee op zich maar als volbloed dresser weet ik het toch niet. Ik denk trouwens dat het qua groot uitvallen wel zal meevallen met die niet-standaard-Breguet kast, geen recht uitstekende te grote lugs zoals de andere modellen - maar het blijft 40mm natuurlijk dus om daarmee weg te komen als dress watch moet je al 20cm boomstronken als polsen hebben. Dat uitzicht, tho.
De Lange is heel erg euh… Duits. Mooi maar tegelijk een beetje saai en toch te druk als dress watch. Een sector buiten, een cirkel binnen, droge cijfers, rechte lugs, subdial (die wél perfect staat én perfect qua design is natuurlijk). Ik zal me er maar bij neerleggen dat Lange een merk is dat ik intellectueel hard kan appreciëren zonder de minste wil om er ooit eentje te dragen.
Die Roth is een kermishorloge. Sorry, not sorry. Next.
Patek gestemd want buiten de beetje spijtige kleine seconde (waarom toch dat kompas?) is die eigenlijk in alle opzichten het perfecte dress watch.
Die is groot. 40mm all dial vind ik te gortig. Bovendien: Einzeigers. Die vind ik best wel kut.
Die deftigheid wordt groter aan de achterkant.
Respectabel.
Eensch. Ze mogen gegraveerd, geverfd en in emaille gebakken zijn, maakt allemaal niet uit als het maar mooi is. Ze moeten er wel zijn, want stone dials zonder markings, indices, of minute tracks trek ik bijvoorbeeld niet.
Fratello verzint dit op basis van knock-out rondes. Nog steeds een bewijs van het feit dat winner-take-all-voting rondes geen goed idee zijn .
En klein. 34mm is mij te klein.
Nietes.
Overigens, ben ik nou de enige die dat uurwerk van die Breguet echt niet om aan te gluren vind?
Ha, is die maar 34mm? Raer. Okee, dat vind ik een leukere verrassing dan dat het weer zo’n soepbord van 42mm is, maar ja, dat is wat kleintjes. Zou voor mij met die lugs wel nog kunnen denk ik. Moest ik die niet zo saai vinden.
Alles. Grootvadersklokkastvorm in goud, gladde ronde bezel, daar dan een alweer gouden wijzerplaat in met dikke sector en romeinse indices, daar dan een beetje guilloche-achtige frulletjes rond, geen secondewijzer, …
Ik bedoel maar, alle respect voor het feit dat ze eens iets doen dat buiten de lijntjes kleurt, maar ik wil niet dood gevonden worden met dat gedrocht om de pols.
Begrijp ik wel, dat technische, brutalistische “handgezaagd uit een plak messing in de 18e eeuw” dat bv George Daniels ook heeft.
Het is een stijl. Weinig elegant, maar wel onderscheidend. Heel anders dan de sierlijke bruggen met côtes de Génève van Patek.
Ben principieel geen grote fan van gezandstraalde gangwerkdelen, voelt wat cheap, al kan het visueel mooi contrasteren met een lekker blinkende anglage.
Ik vind het leuker op de modellen waar Breguet dit op de voorzijde doet, verwijzing naar de pocket watches van Meester Breguet zelve.
Het gangwerkt matcht in deze niet met de elegantie van de voorzijde, maar dat contrast hoeft in wezen niet negatief te zijn.
Het is wel grappig om te zien dat als je ze gewoon zo plat naast elkaar zet de Breguet in dit forum de finale nooit zal halen.
Fratello lezers lijken anders te stemmen dan HF lezers.
Ik zou geïnteresseerd zijn in data die fratello wel zal hebben, zoals het aantal stemmen per land in elke ronde. Het resultaat is interessanter dan de horloges, in mijn optiek.
@rjbroer , misschien een idee voor een follow up artikel? Jullie moeten dit bijna wel tracken. Ik kan me zelfs voorstellen dat dat soort anonieme data jullie halve waardepropositie is.
Er zijn 3x zoveel leden die die kitsch kerkklok zouden kiezen boven de Breguet. Ik kan er met m’n verstand eerlijk waar niet bij. Ik heb uit protest m’n stem maar aangepast, de Patek had er toch genoeg.
Misschien is het ook gewoon omdat het “single choice” is. Ik zou ergens denken dat een deel van de stemmers op de Patek, de Breguet wel als tweede keuze hadden genomen. Maar zoiets zie je niet.
Aan de andere kant, in de Fratello verkiezing had ik meerdere rondes waarin ik dacht “What the fuck were they thinking”, en uit arren moede maar op de één of andere kandidaat stemde.
Overigens: Die kerkklok is fantastisch. Zo zeg. Best in show.
Met wat goed uitgekiende gerrymandering kan elke verkiezing scheefgetrokken worden natuurlijk. En dat is schering en inslag online want de uitslagen daarvan lokken reacties uit, en engagement brengt centjes op.