Klein beetje (zee-) vocht is al voldoende.
Kan je dit nog repareren?
Dat gaan we zien
Ik heb zojuist een 6139 opengemaakt en wat zie ik?
De hele rotor met een groen glasachtig goedje.
Komt dus idd vaker voor, wel vreemd.
Op de onderkant van de rotor leek het bij mij ook hierop, de bovenkant was al zover heen dat het niet meer herkenbaar was.
Het zal toch een “slechte” materiaalkeuze geweest zijn destijds…
En als dat goedje afbrokkeld is dat een ramp voor het uurwerk.
Gelukkig valt het bij deze 6139 nog mee.
Ik vraag me af of dit proces stopt… je kan de aanslag natuurlijk verwijderen, maar het zal toch weer opnieuw verschijnen ben ik bang.
Wss wel, maar dat kan je dan pas over X-aantal jaren weer zien.
Komt dit van binnenuit? Zou anders een afsluitende coating uitkomst bieden? Bijvoorbeeld:
Ik heb bij mij voor nu de rotor schoongemaakt en lichtjes in de renaissance wax gezet ter conservering.
Het uurwerk moet ergens in de komende weken toch uit elkaar, ben benieuwd waar de vervuiling allemaal gekomen is…
Aa! check. Haha
Dat is toevallig
Great minds think alike haha. Hoop dat het een goede extra barrière vormt
Ik heb dit in mindere mate in een 6139 meegemaakt. Rotor schoon gebordteld en een poos in transmissie olie (anti-corrosie bestandsdelen) laten liggen. Dit enkel eraf gepoetst en tot op heden is het niet meer terug gekomen.
Ben trouwens aan het lezen over galvanische corrosie en er komt een, mogelijk domme vraag in me naar boven.
Zou het bewust gedaan kunnen zijn? Ik lees dat ze in de scheepvaart, dit fenomeen gebruiken maar dan omgedraaid, door een minder edelmetaal als het ware op te offeren. Kathodische bescherming.
Zou het kunnen dat de roter van een minder edel metaal is dan overige delen, om zo andere delen van het uurwerk een extra bescherming tegen corrosie bieden mocht er een elektrolyt in contact komen met het uurwerk? Dus dat de rotor als het ware de klappen vangt indien er blootstelling aan een elektrolyt is, zoals water, net zoals een zink blok aan een scheepswand?
Gezien de rest van het horloge en vroegere King Seikos met corrosie problemen aan de plaat, is het misschien zo gek nog niet
Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden.
Het is een idee, alleen denk ik niet dat het expres gedaan is.
Ik heb best al een aantal Seiko’s van binnen gezien en dit is pas het 2e geval wat ik tegenkom.
Dan zou het in veel meer gevallen voor moeten komen.
En het middel zou dan erger zijn dan de kwaal, aangezien het nogal een troep wordt in het uurwerk.
Maar het is wel een interessant onderwerp.
Bij schepen wordt er inderdaad met anodes (zink of alu) gewerkt die zich eerder opofferen dan de romp van het schip zelf. Dit werkt eigenlijk nagenoeg hetzelfde als het verzinken van staal, maar dat is meestal over de gehele oppervlakte ipv een losse anode.
Ik denk dat het hier eerder over een slechte materiaalkeuze gaat, de rotor moet immers zwaar zijn en is dus niet gemaakt van hetzelfde materiaal als de rest van het uurwerk. Het gekozen materiaal zal hier het probleem geven, maar mogelijk is het maar 1 van de elementen die in het materiaal zit wat zich uitscheidt als deze vreemde corrosievorm.