WTF-momentje..

Wilde ik vandaag een Seiko KS Vanac openmaken voor een voorzichtige inspectie, tref ik dit aan :scream:

Nu is er geen vochtschade aan de wijzerplaat of andere delen van het uurwerk:

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Mijn vermoeden is dat er op de rotor een zwaar onedel materiaal met zeer slechte corrosiebestendigheid gebruikt is, mogelijk is er zelfs sprake contactcorrosie met andere delen van de rotor?

Heb het met een staalborsteltje schoongemaakt en voor nu even teruggeplaatst, service volgt later nog…

25 likes

Woewww, ik ook wel eens wat wild metaal tegen in horloges maar dit is de Max….

Bizar

1 like

Wtf inderdaad. Kan je helaas niet helpen met je vraag.

1 like

Geassembleerd in de buurt van Fukushima?

6 likes

Gepoetst ziet t er nog wel tof uit ook. Beetje gehamerd ofzo

2 likes

Dat lijkt op galvanische corrosie. Hierbij wordt het minder “edele” metaal opgeofferd…. Als dat zo is, dan moet of een productiefout zijn of een slechte imitatie zijn.
Groeten Adam

4 likes

:scream: :rofl: lijkt wel op bacterie wildgroei :thinking: :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Heb je de bezel trouwens? Staat niet op je foto’s.

1 like

Ja die heb ik, glas ook hoewel in matige staat.

En de originele band, maar die is gebroken…

2 likes

Vaker bij Seiko’s gezien, jaren geleden is er al eens over geschreven op thewatchsite.com

2 likes

Zal eens zoeken daar! Ik ga de rotor morgen op mijn werk even analyseren op chemische samenstelling, waarschijnlijk komt dan wel de aap uit de mouw…

2 likes

Heeft met de legering van het zwaardere metaal van de rotor te maken, zoiets was het.

1 like

:open_mouth:

1 like

Ik heb zoiets wel eens in een 6139 gehad.
Dat leek meer op verbrande suiker en zat niet alleen op de rotor. :slightly_frowning_face:
Toen veel moeite moeten doen om eea weer schoon te krijgen. :sweat:

1 like

Bizar! Heb de rotor trouwens nagemeten met een XRF- apparaat, het voordeel is dat het non-destructief is, maar het nadeel daarvan is dat je maar enkele microns het materiaal in kan, dus als er een coating opzit dan meet je die ipv het materiaal eronder…

De uitslag was:
93,2% Wolfraam
3,4% Koper
2% Nikkel
1% IJzer
0,05% Molybdeen

Gezien het hoge wolfraamgehalte kan ik de corrosie toch wat lastig verklaren.

2 likes

Er vanuitgaande dat de uitslag / aanslag alleen aan de bovenzijde van de rotor zit en de onderzijde gaaf is, krijg je dezelfde uitslag aan beide zijden van de rotor?

Klopt die was nog goed, hier was de uitslag:

92,6% Wolfraam
4,2% Nikkel
1,5% IJzer
1,3% Koper
0,3% Zink
0,04% Cobalt
0,04% Molybdeen
0,04% Bismut

Wat je hier hebt is een electrolyse of galvanische corrosie. Google maar even.

Jij fixt dat, heb alle vertrouwen in je.

Dat leek mij ook de meest logische conclusie:

Alleen voor deze corrosie heb je ook een elektrolyt nodig (meestal gewoon vocht) en dat leek me dan weer minder waarschijnlijk in een horloge, maar mogelijk overschat ik de waterdichtheid.

1 like