WW2 horloge ( WW1 horloge dus )

Vandaag deze gevonden op de vlooienmarkt. SS Sturmtruppen op de achterkant met een hakenkruis.
Geen merk te zien, alleen aan de binnenzijde Swiss made.
Is vrij klein, 27 mm en lug to lug 32 mm.
Iemand meer info over dit horloge ?

Hakenkruis is verkeerd, pootjes moeten met de klok mee…

1 like

Kun je misschien het achterdeksel eraf wippen en een foto van de binnenkant klep en het uurwerk laten zien?

Hakenkruis is in het begin zo gebruikt en later omgedraaid.

Hier de foto’s van binnenkant en deksel. Binnenkant deksel staat “pure nickel”

Sturmtruppen refereert naar de 1e wereldoorlog, mogelijk zijn die andere markeringen er later aan toegevoegd.

1 like

Fake. Niet alleen is het hakenkruis onjuist, maar de ss had geen sturmtruppen. Die term werd - zo begrijp ik - eigenlijk alleen in WO1 gebruikt. Probeer zelf anders ook eens google.

2 likes

Als ik het moest dateren dan zou ik denken rond 1920. Sturmtruppen waren er niet in de tweede wereldoorlog, alleen in de eerste. En op de eerste vlaggen van de NSDAP werd nog het linksom gedraaide hakenkruis gebruikt. Later is het rechtsom gedraaid.

Als het al zo oud is, zou ik niet zo gauw aan fake denken of deden ze dat in die tijd ook al. Nee toch ?
En als het fake is, ach…een paar tientjes, hij was niet duur, het loopt, moet alleen schoongemaakt worden.

Misschien was het van een soldaat die in de eerste wereldoorlog gediend heeft bij de sturmtruppen en in de tweede wereldoorlog bij de SS. Kan natuurlijk prima. Dan kleeft er wel een hoop bloed aan…

Kan van alles zijn. Achteraf kan iemand dingen hebben toegevoegd om welke reden dan ook.

Lijkt hier wel een beetje op…

Leuke vondst trouwens! :+1:

1 like

Ziet er toch wel heel anders uit hoor, Had ik die maar, helaas net boven mijn prijsniveau. :slight_smile:

1 like

Hebben Duitse militairen ooit horloges met een Engelse achterkant gedragen (pure nickel)? In oorlogstijd bedoel ik.

Je mag dat niet uitsluiten.

Wat moet je met die hitler rommel? Zou het niet in mijn verzameling hoeven.

Dan maar een plaatje van den soortgelijke Invicta… :wink:

Blijkbaar een popular model en kleur in de 1920’s.

1 like

Deze lijkt er meer op, maar er zijn nog genoeg verschillen.
Ik vind deze trench watches rond en in de WW1 mooie modellen, ik verzamel ook alleen maar horloges van ongeveer 1914 tot 1940, een enkele uitzondering daargelaten.

5 likes

Leuk joh👍

Ik heb er zelf ook een, deze zilveren Heuer van rond 1917:

4 likes

Dat is een indrukwekkend rijtje wat daar ligt …:+1:
Lopen ze allemaal?