Vanuit Amerika zijn mij een aantal horloges aangeboden voor $200 per stuk
1 een Fortis met koperen wijzerplaat
2 een omgebouwde Waltham voormalig zakhorloge in een nieuwe kast nu dus als polshorloge.
plus nog wat andere opties waar ik niet voor ga…
Welkom Folkert. Acryl glas is niets mis mee, en te verkiezen boven mineraal glas. Er staat niets over het gebruikte kaliber. Gezien de prijsstelling vermoed ik een Chinees werkje. Het zou mijn keus niet zijn.
Je kunt bij CWC kijken. In deze prijsklasse kom je dan wel bij quartz uit. Als je mechanisch wilt, zou je een gebruikte kunnen zoeken. Of iets als een Smiths PRS-29
Precista heeft ook eea in het genre.
Terwijl andere US WW2 horloges qua prijs al snel doorschieten naar de $300,00 blijft dit horloge achter en werd hij alweer voor de tweede keer aangeboden. Weten jullie wat er “mis” me is?
Mijn opmerkingen worden door een aantal forumleden niet altijd gewaardeerd resp. op waarde geschat.
Maar, ik wil hier wel op ingaan en wat over roepen,
Op de site staat, MEN’S WWII PERIOD La Marne GOTHAM WATCH Co MILITARY STYLE WRISTWATCH pre-1949. COLLECTION WRISTWATCH. Dus het is een horloge in militaire stijl, anders zou er immers staan Out of estate, original military watch from the first world war.
Als ik dan op de site kijk zie ik direct al dat er een spacer ring om het uurwerk zit om het uurwerk passend te maken in de kast, het is dan vreemd dat er ook 2 schroefgaten aan de zijkant zitten om een borgplaatje te bevestigen.
Als je goed kijkt, dan zie je dat daar nooit een borgplaatje heeft kunnen zitten.
Wat ook opvalt is het incabloc op het kompas, wel, dat incabloc systeem is pas in 1934 uitgevonden, ruim na het beëindigen van de oorlog.
Een snelle conclusie, de kast is niet de kast waar dat uurwerk in behoort te zitten en twee, dat uurwerk heeft nooit de eerste wereldoorlog meegemaakt, ik trouwens ook niet, ondanks dat mijn nazaten vinden dat ik uit het Flintstone tijdperk naar hier ben gebeamd.
Ik geloof ook niet dat de kast uit de eerste wereldoorlog is, tenzij het direct na de aanschaf gelijk in een kluis heeft gelegen en nu pas eruit is gehaald. Het heeft geen enkele draagsporen.
Ik bezit zelf een aantal horloges uit de eerste en tweede wereldoorlog en die zien er echt niet zo mooi uit.
Dus beste heer @Folkert, ik zou het niet aanschaffen als ik u was.
Dat de prijzen omhoog gaan zoals u stelt, wil nog niet zeggen dat het origineel is.
Onkundige gretigheid is meestal de oorzaak dat men tegen elkaar opbied.
Let wel, niet alles is zoals het wordt voorgesteld.
Het is dan ook een beetje een warrig verhaal. Volgens mij haal je twee oorlogen door elkaar. De verkoper van dit horloge neemt een stukje op over de strijd bij de Marne, omdat ‘Marne’ terugkomt in de naam van het horloge. Verder zegt hij alleen dat het horloge uit de periode van de tweede wereldoorlog komt. Je opmerkingen over incabloc en een kast uit de eerste wereldoorlog snijden dus geen hout.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het horloge correct is overigens. En het is zeker geen militair horloge, maar dat beweert de verkoper ook niet.
In de tekst van de verkoper staat;
A LITTLE HISTORY:
Gotham Watch Co. SA La Chaux-de-Fonds, Schweiz; New York, USA
World War I First Battle of the Marne There were two major battles fought by the Marne River near Paris, France.
Hier wordt dus duidelijk een suggestie gegeven, met de naam van de slag erbij en dat het in de tweede oorlog zou zijn gebruikt. Wie is er nu warrig.
En zoals ik het zie zal het ook nooit de tweede wereld oorlog hebben gezien.
Hert is een samenraapsel van onderdelen met de bedoeling om het uit te laten zien als een historisch horloge.
En nog iets, als je goed op de foto kijkt op de site, dan zie je dat de kleur van het radium onderling verschilt op de cijfers en de wijzers, die zijn donkerder, daarbij zijn de cijfers slecht opgemaakt.
Jij. De slag aan de Marne vond plaats in WOI, dus waarom zou hij hiermee in hemelsnaam suggereren dat het in WOII is gebruikt:
De referentie naar de Marne noemt hij alleen omdat:
Wat ik gek vond aan jouw post: de verkoper zegt dat het een horloge is uit de periode van de tweede wereldoorlog (1940-1949 in het lijstje met eigenschappen) en jij legt omstandig uit dat het geen horloge uit de eerste wereldoorlog is.
Je hebt helemaal gelijk.
Zo zie je maar hoe dingen worden gesuggereerd.
Dat de verkoper dit historisch feit aanhaalt als verkoop argument omdat het op de kast gedrukt staat is dan ook suggestieve beïnvloeding.
Echter blijf ik bij mijn standpunt dat het ook zeker geen horloge is uit de tweede wereldoorlog.
Ook dat het een samengesteld horloge is zonder enige historische waarde.
Dank jullie wel voor de reacties.
Wat mij betreft beweert de verkoper dat het een horloge uit de WW2 peiode is die werd opgedragen aan een gebeurtenis in WW1.
Dit op zich is niet zo gek, het gebeurde wel vaker dat er in WW2 gerefereerd werd aan WW1 of andere periodes in de geschiedenis om patriottische gevoelens aan te wakkeren.
Dat terzijde verder begrijp ik dat voor het oog van de kenner dit horloge op minst dubieus is.
Klein detail, Incabloc is weliswaar bedacht in de jaren dertig, het gebruik ervan kwam echter pas na de tweede wereld oorlog echt op gang. Voor de rest heeft @Vinwat een prima analyse gegeven.
Als je een leuk en origineel Amerikaans soldatenhorloge wilt hebben dan zou ik mij richten op een Bulova of een Hamilton, die zijn ook prima te vinden voor niet al te gekke bedragen.
Over dat ‘sofmilitary’ horloge is niets te vinden, en ze vinden het zelf ook niet de moeite waard om ook maar te vermelden wat voor kaliber er in zit. Het zal wel een Seagull zijn, voor 170 pond zit er geen 2801 in.
Ik zou uitkijken naar een Timefactors PRS 29a. Ze zijn maar mondjesmaat voorradig, maar gebruikt zijn ze er ook zo nu en dan wel.
Je bent er net een misgelopen: