Wyler only

Net mijn nieuwe aankoop via EBay met Deutsche Post ontvangen. Een Wyler Incaflex uit 1957. Diameter zonder kroon van deze hand winder is 32mm. Ik vind zowel model als wijzerplaat prachtig.

En aangezien er nog veel meer mooie Wylers zijn lijkt een speciaal topic de moeite waard. Even getwijfeld of dat niet in de vintage rubriek moest, maar nee. Even in de historie gedoken en zie dat ze nog steeds worden gemaakt.Niet meer in Zwitserland, maar in Italië. En ook hele mooie horloges, automaat en kwarts.
Dus, laat je Wyler hier zien!

6 likes

Dit vind ik bijvoorbeeld een erg geslaagd exemplaar:

1 like

Foto van de site:

2 likes

En ook op de site een mooi historisch overzicht. Ook Einstein was een liefhebber!

2 likes

een vrij zeldzame chronometer.
erg plat, monocoque kast, handopwinder ETA met modificaties aan o.a. de balans met speciaal compensatiesysteem/schokprotectie.

5 likes

WylerVetta

Let niet op het bandje, ik ben de verschillende opties aan het uitproberen, omdat er per lug twee gaatjes zijn en ik de originele stalen band mooi vind, maar ook graag experimenteer met Nato, MN en andere bandjes.

De lugmaat is ruim 19mm, dus zachte 20mm straps passen ook. De dubbele gaatjes voor springbars helpen om ondanks de hoge kast én de lange lugs toch een mooi gevulde aansluiting te krijgen. Ipv een gapend gat, waar ik mij bij mijn Pelagos mateloos aan stoor als je daarmee de hoge kast blootlegt, op bijv. NATO. Dat ziet er echt niet uit (hence de FXD die dat probleem oplost).

Inmiddels is er bij mij een aanvulling op mijn Breils in de vorm van een Wyler, een Vetta en een WylerVetta. Daarnaast nog een Liban, dat ook gelieerd is aan Wyler.

De Wyler en Vetta zijn beide automaat. Deze WylerVetta is een quartz, maar wel met een uurwerk dat ook in Eterna, Tag Heuer en Breitling lag. Het chronograaf uurwerk werd geleverd vanaf 1988 en bood de mogelijkheid tot twee centrale secondewijzers. Bij mij zit er eentje geblokkeerd, dus dat gaan we nog een keer laten fixen. In principe zou een service voldoende moeten zijn.

De Wyler hieronder ligt bij Bas voor onderhoud. De Vetta is waanzinnig goed, misschien nog een keer de lume-stofresten verwijderen en opnieuw lume aanbrengen. De Liban tank is trouwens ook top. Al met al vind ik het een leuke side collection binnen mijn verzameling, naast de Breils.

Mocht je de link hierboven nog niet hebben gelezen, hier een korte samenvatting: Breil’s moedermaatschappij was importeur van Wyler en Vetta in Italië en de VS. Later kwam Breil als eigen label. Vetta werd overgenomen. Lange tijd werden Wyler’s als Wyler-Vetta in Italië verkocht, totdat ook Wyler werd ingelijfd. Toen waren de drie merken Wyler, Vetta en WylerVetta dus van dezelfde eigenaar en dat zijn ze vandaag de dag nogsteeds.

Misschien dat mensen soms de rode lijn in mijn verzameldrift niet direct zien, maar ik beleef er zelf een hoop lol aan. Het uitvogelen hoe de historie ongeveer in elkaar stak, welke horloges er zoal zijn gemaakt en wat er binnen mijn budget nog te vinden is. Ik zit niet vast in één stijl of periode. Dat maakt het soms niet makkelijk. Lukraak kopen ligt dan op de loer.

Hopelijk geeft dit overzicht anderen ook een zetje om eens te zien hoe je buiten de gebaande paden hele interessante merken en horloges kunt ontdekken, met hun eigen verhaal en looks. Dat kunnen microbrands zijn, maar vroeger waren dit de onafhankelijke merken. Daar zit weinig verschil in. Alleen konden ze toen nog niet online verkopen, daar was een distributienetwerk voor nodig met retailers.

Tot slot; het zou leuk zijn om wat meer Wyler’s, Vetta’s, WylerVetta’s of zelfs een Liban te showen hier op Hf. Ze zijn er, zij het in hele kleine aantallen.

1 like

Leuke collectie zeg. En inderdaad de moeite waard om hier te showen.

1 like

Mijn nieuwste Wyler:

3 likes

Wow! Mooi zeg, Wyler maakte schitterende tanks en dit is daar één van. Goede vondst. :ok_hand:t3:

1 like

Tsja, en toch gaat ie naar het blauwe gedeelte. Heb iets nog mooiers op het oog :wink:.

1 like