Wyler pompautomaat

2 weken geleden heb ik op een rommelmarkt in Antwerpen een wyler pompautomaat gekocht.

in eerste instantie dacht ik dat de achterwand los zat maar daarna zag ik dat de wijzer verzetting aan de achterkant van het horloge zat onder de achterwand en dacht ik iets bijzonders te hebben. thuisgekomen heb ik e.e.a. nagekeken en blijkt het een van de eerste automatische horloges te zijn uit uit 1931 die door het bewegen van de achterwand dor de pols wordt opgewonden. Het horloge werkt niet maar ik durf hem niet open te maken omdat ik totaal niet weet hoe deze werkt.
ik denk dat ik moet beginnen met de knop van de wijzer verzetting op de een of ander manier los te maken maar heb geen idee hoe dit moet

Ik kan niet veel vinden op het internet alle info is welkom
met vriendelijke groet
Arie Visser

Misschien wat foto’s erbij plaatsen? Niet alleen leuk om te zien voor de rest maar allicht ook nuttig :wink:

Verder kan ik je helaas niet helpen!

Ik ben niet zo handig met foto’s plaatsen.

Als je op google plaatjes wyler automatic 1931 intik kom je wel een aantal voorbeelden tegen.
het is een recht hoekig horloge.

er zit een klein knopje aan de achterkant van het horloge die door de achterwand wordt ingedrukt en voor de opwinding zorgt , vandaar de naam pomp horloge.
groet

Arie

Hallo Arie,

als je zoekt op Wyler pump action, dan vind je meer resultaten, zelfs een sloop-instruktie :smile:

http://uhrforum.de/wyler-automatic-pump-action-anf-30er-jahre-teilrepariert-t165186

hier wat plaatjes van een mooi, verkocht exemplaar:

http://bbwatches.info/wylerpumpwhitelther.php

ik had eerder al een beschrijving gevonden van een Bulova met hetzelfde Wyler uurwerkje, maar kan de website nu even niet vinden (was volgens mij op het AWCI forum)
Op Google patent heb ik helaas ook geen resultaten gevonden, wat me op zich een beetje verbaast.

Blijkbaar een heel erg bijzonder en zeldzaam horloge uit de 30-er jaren!

Groet,
Paul

1 like

Niet per sé verbazingwekkend dat je niets vindt: Google Patents zoekt in de databases van het United States Patent and Trademark Office (USPTO), het European Patent Office (EPO), en de World Intellectual Property Organization (WIPO). Van die laatste 2 gaat het archief slechts terug tot 1978, en deze vinding is van ver daarvoor. Alleen wanneer ze toevallig een patent in de USA hadden, zou je het (met goed zoeken) terug kunnen vinden.

Gaaf stukje techniek, waar vind je nu zoiets?!
Hoort eigenlijk in een museum. Wellicht wat voor het uurwerk museum in oprichting van de stichting SMAT?
Die hebben ook één van mijn Harwoods aangeschaft (tegen kostprijs) .

2 likes

Die harwood ben ik ook nog naar op zoek. Ik heb wel al een horloge met wankelautomaat ( en nog een eenzelfde los uurwerkje waarvoor ik nog op zoek ben naar een passende kast met liefst glazen achterwand) en een buren micro rotor, dan zou een automaat (volgens mij van pierce) met zo’n vierkant blok die heen en weer gaat ook nog heel welkom zijn. Ik weet dat er ook nog een automaat is met een soort slinger achterop die heen en weer gaat.

Ik vind het leuk om de diverse automaten te sparen maar veelal houdt de prijs mij tegen.

Ha paul

de foto’s van het uhrforum zijn welkom daar kan ik al meer op zien. het horloge met de rode band was ik wel al tegengekomen en nog een andere horlogenaam(waarvan ik de naam al weer vergeten ben maar in ieder geval geen Bulova) met een wyler uurwerk.
Ik had naar aanleiding van jou advies ook op google patent gekeken maar hier ook niets gevonden.
Of het een erg zeldzaam horloge is weet ik niet nu ik op zoek ben kom ik er wel steeds meer tegen.

Afgelopen week stond er nog een te koop op ebay het bieden hield op bij 70 dollar en toen bleek dat hij niet verkocht werd omdat de verkoper er minimaal 750 dollar voor wilde. Ik zie wel dat er kasten zijn van staal en van verchroomd messing. gelukkig is die van mij van staal want de messing exemplaren die je op internet zie zijn veelal erg versleten.
Ik weet het niet zeker maar denk dat aan de knop voor wijzerverzetting een as zit met een vierkant die ik er wellicht gewoon kan uit trekken maar eerlijk gezegd durf ik dat nog niet aan omdat ik bang ben dat ik iets verziek.

Hoi Arie,
nog even gegoogeld en zo te zien kan de kast gewoon open gemaakt worden, zonder eerst de kroon met opwindas te verwijderen, je neemt het uurwerk daarna van de bodem af door het over de vertanding op de opwindas omhoog te schuiven, zie de foto’s bij deze aanbieding:

http://www.chrono24.com/en/bulova/early-rectangular-automatic-wind-back-set--id1619724.htm

en ook deze foto’s van een Bulova - Wyler, gevonden op Photobucket:

Interessante vinding, het lijkt me onwaarschijnlijk dat het goed werkt (hoeveel moet je je pols wel niet bewegen om voldoende op te winden?) maar wel een unieke manier van automatische opwinding!

Foto’s plaatsen op het nieuwe HF is echt heel simpel, klik je Windows verkenner open ( bij windows computer natuurlijk :wink: ) verklein de pagina

En sleep vanaf je afbeeldingen gewoon de foto in je post en de rest gaat vanzelf.

Leuke techniek om zo te lezen! Foto’s van je klokkie mag je wel delen hoor haha :blush:

Paul

de foto van de wijzervezetting geeft een duidelijk beeld het lijkt mij inderdaad dan geen probleem om het uurwerk uit de kast te halen. Ik ga het nog eens op mijn gemak bekijken.

Als het horloge gemaakt ik zal ik proberen foto’s te plaatsen.

met vriendelijke groet

Arie Visser