De rotor van mijn Heuer 01 liep om de zoveel tijd vast. Als je dan weer even met het horloge schudde, dan liep alles weer zoals het hoorde.
Dit heb ik 'n dag volgehouden. Toch maar eens die achterkant opengemaakt. Wat bleek? Er was een schroefje losgeraakt en dit viel tussen de rotor en de behuizing, waardoor alles blokkeerde.
Uiteraard even gezocht naar de plek waar het schroefje vandaan kwam en dit vond ik gelukkig vrij snel.
Gebeurd zoiets wel eens vaker? Dat een schroef zomaar loskomt in een horloge? Worden dit soort schroeven eigenlijk met iets van loctite vastgezet? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen, maar ik vraag het toch maar.
Komt wel vaker voor, vaak zijn de schroefjes dan niet goed vastgezet.
Uurwerk schroeven zet je nooit vast met loctite dan krijg je ze nooit meer los, en je wilt niet het uurwerk verhitten om de loctite los te halen.
Loctite is er in verschillende gradaties. In dit geval zou een klein druppeltje Loctite 222 geen kwaad kunnen. Het borgt maar is ook weer gemakkelijk te demonteren.
Komt vaker voor, kastschroeven vooral; die het uurwerk fixeren in de spacer-ring of direct tegen de kast-wand. Ze breken ook nogal 's, zeker bij vintage. Ben je helemaal de klos… Nice fix!
Ik haat het als ik uurwerkjes tegen kom met dit soort knoei ”oplossingen”. Gewoon goed vastdraaien en als je al twijfelt (klanten die het niet zo nou nemen met pneumatische boorhamers of zo en hun horloge) Loctite 222 voor de schroeven van de automaat brug. Dit is gewoon borging en goed los te krijgen zonder geweld.