Ik lees niet heel veel over YEMA op het forum en ik weet niet goed waarom. Ze komen steeds met best mooie modellen, hebben historie sinds 1948 en zijn ‘Made in France’, wat toch ook iets waard is.
De Franse watch manufacter is aan het werk aan een nieuw caliber en start daarom half oktober met een Kickstarter campagne om funds te werven om het nieuwe caliber in 2021 in productie te nemen.
In order to finance the investments made during the research and prototyping phase and put into mass production the new in-house calibers, YEMA aims to crowdfund once again via Kickstarter by offering its fans the opportunity to acquire the first models equipped with the new in-house calibers at an advantageous price.
Ik ben heel benieuwd waarmee ze komen en ga ze volgen. Zijn er nog meer liefhebbers op het forum? Hopelijk zien we snel iets van de nieuwe modellen.
Waarschijnlijk gaat Yema in aanloop naar de release van de campagne steeds meer laten zien. Uiteindelijk doe je in de campagne mee voor het eerste model met het nieuwe in-house movement.
Ja daar heb je gelijk in hoor. Er was ook al wat meer kritiek dat ze zo hoog opgeven over het movement zonder ook nog maar iets prijs te geven over het daadwerkelijke model.
Hopelijk komen ze snel met meer info!
Ik vind het een leuk merk. Die Supermans hebben een leuke vintage vibe, maar dit is een wel erg onduidelijke Kickstarter. Bovendien, +/- 10 sec/dag lijkt me nu ook weer geen enorm bijzonder uurwerk.
Leuk als je iets met Yema hebt, maar ik zie niet direct in wat de meerwaarde is van een inhouse uurwerk. Als ik heel cynisch zou zijn, alle serieuze investeerders ook niet gezien de kickstarter.
Precies.
Inhouse horloges zijn toch van een andere orde dan horloges met een ingekocht calibertje.
Yema wil nieuwe inhouse calibers ontwikkelen, oa. GMT, en dat kost geld.
Dat ligt er maar net aan naar welk ingekocht calibertje je kijkt. Voor het mpb uurwerk dat je aanhaalt vindt enkel de assemblage van het uurwerk in Frankrijk plaats. Ergens is het dan niet meer helemaal inhouse. Qua ontwerp zijn er ook niet echt dingen schokkend anders dan de eta 2824.
Ik kan geen blow ups vinden.
Heb je enig idee bij hoeveel inhouse merken welk percentage vd onderdelen elders geproduceerd wordt ?
Inhouse komt in de praktijk toch vooral neer op ‘eigen ontwerp’ en assemblage.
Het lijkt me overigens sterk dat Yema drie miljoen euro aftikt om een ETA 2824 te klonen.
Ook kan ik nergens vinden dat deze calibers ‘overeenkomen’, maar misschien heb je meer info.
Vind het wel een interessant onderwerp.
Hierboven heeft iemand al een artikel gepost, waar ook de vergelijking met de eta 4824 wordt gemaakt.
Waarschijnlijk zal dit bij de meeste beperkt zijn zodat het predicaat “swiss made” mag blijven staan. Op zich is daar niks op tegen, maar het is daarmee niet van “een andere orde” dan een standaard uurwerk wanneer er op het gebied van afregelen en afwerken niks beters doet.
Innoveren is over het algemeen een vreselijk kosten-inefficiënt proces. Daarnaast is Yema een Frans bedrijf, waar de lonen hoog liggen en het aantal werkdagen laag. Misschien gingen ze er wel in dat het voor een schijntje van dat bedrag kon?
Ik weet niet welke gedachte ze hadden achter dit project en of deze is gerealiseerd. Het scheelt wel dat ze het labeltje inhouse niet gebruiken om enorme prijzen te rechtvaardigen.
De eigen kennis om een afgeleid uurwerk te ontwerpen dat, gok ik, niet beter is dan wat je op de markt kan krijgen voegt voor mij niet echt veel toe. Heb zelf liever dat een merk, zeker in dit segment, zich richt op andere aspecten. In house is overrated (imho)