Ik had een antwoord kunnen typen in het topic: “toon je weer levend”, maar ik ben zo trots op mezelf…
Wat heb ik gedaan: van @lexaf heb ik ooit een Lisona gekregen met een cal. Felsa 1560 bydinator. Een van de eerste automaten die tweezijdig op kan winden.
Het uurwerk liep met de plaat naar beneden, maar dat leest de tijd niet zo makkelijk af en met de plaat naar boven viel het stil. @Freddy eens gecontacteerd en die stelde vast, dat de bovenste tap dermate versleten was, dat dat het euvel was dat het uurwerk niet wilde.
Ik heb lang getwijfeld en menig om hulp gevraagd, maar door omstandigheden kon er me niemand helpen om een balansas te vervangen.
VD Gevel had een as voor Felsa 1560 en die lag al maanden in de projectbak te knipogen.
Een paar keer filmpjes gekeken… nog eens… de stoute schoenen aangetrokken en toch maar geprobeerd.
Platax bergeon uitverkocht en anders onbetaalbaar…
Via Aliexpress deze laten komen…
Het heeft me goed geholpen om de spiraal en “roller” van de as af te krijgen, maar een triebniet met de juiste ponsen heb je echt nodig.
Lang verhaal kort…
Ik heb vandaag mijn eerste balansas vervangen en het horloge is gered van de donorbak.
De beaterror zit nog op 2.1 want de balanskloof is vast, alleen de regelsleutel kan bewegen…
Niettemin… ik ben zo trots als een aap met zeven
En dan het plaatje…sorry voor de wazigheid, maar deze blijft in de collectie.
Je weet wel, je hebt een misschien een zwak voor de horloges waar je voor het eerst…
Daar kom je een heel eind mee Serge!
Een ‘eerste keertje’
Knap werk en leuk dat je die Lisona nu toch weer tot leven hebt gebracht. Die Felsa uurwerkjes zijn best mooi gemaakt, en dan geeft het een goed gevoel als je ze ook zelf kunt repareren.
Limerickje verdiend dus:
Voor alles is er een eerste keer. Dat kost soms wat moeite en soms doet het zeer. Met veel zelfstudie en lef Word je toch een echte chef. Maar de eerste keer vergeet je nooit meer.
Proficiat, dat heb je heel goed gedaan. Iedere keer jezelf uitdagen, net zolang tot je alle horlogeklussen onder de knie krijgt. Rustig aan, goed kijken, nog een keer kijken en met beleid werken. Het kan 100 keer voorgedaan worden, maar van zelf doen keer je het meest.
Super gedaan Serge.