Yes! Harwood terug van service!

In mei dit jaar stelde ik hem al voor, het eerste pols horloge ter wereld met automatisch uurwerk: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,291926,291926#msg-291926 Het horloge liep echter wat te snel en had daarom een service beurt nodig.

Afgelopen week was het dan eindelijk zover, hij was klaar en ik kon hem ophalen. Het duurde allemaal wat langer dan normaal maar dat kwam onder meer omdat het de eerste keer was dat mijn horlogemaker een dergelijk horloge onder ogen kreeg waardoor ook wat research nodig was. Er bleken nl. veel dingen zeer ongewoon te zijn aan dit uurwerk.

Zo zaten er bovengemiddeld veel schroeven in het uurwerk, zat er een niet alledaags stel mechanisme in om de tijd in te stellen en zat de hamer aan zowel de bovenkant als de onderkant van het uurwerk bevestigd!?

Naast dit alles zit er nu ook een nieuwe veer in het uurwerk want de oorspronkelijke veer was zeer kort waardoor hij maar een gang-reserve had van ong. 12 uur. Dit was overigens wel normaal voor dit horloge, maar in de praktijk niet handig. Nu met een langere veer is de gangreserve ong. 37 uur wat een stuk prettiger is :slight_smile:

Ook is het horloge voorzien van een nieuw glaasje waardoor hij er nu haast als nieuw uitziet.

Afijn hier een aantal foto’s van het horloge zoals hij er nu uitziet en daarna voor de liefhebber een aantal foto’s van de demontage van het uurwerk voor de service. Vooral deze laatste foto’s zijn redelijk uniek aangezien ik nog nergens op internet of in enig boek duidelijke informatie over Harwood uurwerken heb kunnen vinden.

Leuk: Als je goed oplet zie je dat het basiskaliber van A. Schild is.

Alvast bedank voor het kijken (tu)























Klasse gedaan (tu) Zie ik nou goed dat je het deksel moet verwijderen om de tijd in te stellen? Ik dacht altijd dat Perrelet het automatische horloge had uitgevonden?

edit-
Teruglezend was dit wel erg bijdehand :stuck_out_tongue:
-edit-

Hoi ticothijs82,

Je dient de bezel te draaien om de tijd in te stellen :slight_smile:

Perrelet heeft inderdaad het automatisch mechanisme uitgevonden maar dit was groot, meer voor zakhorloges. Harwood was die eerste die iets bedacht voor om de pols.

Groet,

Marc

Cool, weer wat geleerd (tu)

Deze vorige week nog gezien. Ik zei al tegen M. dat hij waarschijnlijk van een forummer was. Leuk, wel klein!

Dat heeft de horlogemaker prachtig gedaan.(tu)
Gelukkig kan hij ook goed fotograferen.:wink:

Hey dat is een leuk horloge zeg,nooit geweten dat zij de 1e automaat hadden gemaakt,ik dacht dat de Bydinator de 1e automaat was.

Weet je ook meer over Harwood,ik heb nml een Harwood jaren 30 liggen en kende het merk eerlijk gezegd helemaal niet.

Klasse gedaan!
En wat een bijzonder aparte wijzerplaat, lijkt wel van leer.

Omdat ik in inmiddels twee Harwoods in mijn bezit had is het mooi dat er eentje op een mooie plek tentoongesteld gaat worden. Daarom is dit horloge inmiddels naar de stichting SMAT is verhuisd.

Deze stichting is eigenaar van de meer dan 100 jaar oude collectie klokken en horloges die voorheen in het zilvermuseum in Schoonhoven te zien waren.
Binnenkort te bezichtigen in een eigen klokkenmuseum in de stad Delft.

Ook nog een Elka en een zilveren cylinder horloge meegegeven voor de collectie.

Ik heb nog nooit een ex. gehad die zo goed is terechtgekomen :wink:

@ gekkehuus 21.46

Harwood had ook een patent op een zelfwindsysteem via beweegbare lugs