Het contactprobleem zit hoogstwaarschijnlijk bij jouw aanwijzing 1
Moet daar een verbinding zijn oid?
Als ik het goed zie door de laatst geposte foto te vergelijken met jouw foto, mist daar een tinverbinding. Let wel, ik ben geen kenner hoor. Ik vertel je alleen wat ik zie aan verschil
Zou maar zo kunnen!
Ik ben ook echt geen kenner en zou dit dan ook niet kunnen fixen denk ik.
En wegbrengen naar een horlogemaker vraag ik me af of dat wat wordt…
Ik zie trouwens wel een module staan op eBay voor 90€.
Even gezocht op Seiko 1674A.
In de datasheet daarvan staat het volgende:
Het verdraaien van de schroef brengt een wijziging aan in de capajteit. en heeft in dit geval dus niets met Hz te doen.
Thanx!
Fijn dat je dit even hebt uitgezocht.
Handig om te weten!
Klopt maar hierdoor regelt men de quarts, maw door de capaciteit te veranderen verandert ook het trillingsgetal of frequentie van de quarts. Normaal is dit bij de meeste quartsen 32768 trillingen per seconde of Hertz (Hz).
Wat zijn het toch rare computers die LCD horloges…
Hij deed het niet meer. Heb toen toch maar besloten de batterij er in te laten zitten en na een tijdje, bam! er was ineens weer leven in de brouwerij.
Hetzelfde geldt voor het uittrekken van het kroontje. Eerst gaat ie dus helemaal uit maar na een paar minuten wachten schiet ie toch aan en kun je de tijd instellen?!
Deze kleine vriend heeft dus een gebruiksaanwijzing en is gewoon wat traag van begrip.
Haha mooi dat ie het weer doet. Waarschijnlijk dus een slecht contact ? Och, hij doet het. Lekker dragen
Daar is ie weer.
De Seiko blijft kuren hebben dus ben toch weer opzoek naar iemand die hem onder handen wil nemen.
En daar is ie weer.
De Seiko bleef kuren vertonen en viel vaker uit dan dat ie liep… Had hem eigenlijk een beetje opgegeven.
Maarrrrr! Na lang zoeken, wachten en eBay in de gaten houden zag ik er één voorbij komen die als “parts” aangeboden werd.
Een compleet exemplaar maar met een iets te donker glaasje… Een gokje dus.
Belachelijk laag bod gedaan en deal!
Vandaag binnengekomen en meteen aan de slag gegaan om de module te swappen.
Van binnen zag het er eigenlijk nog best fris en fruitig uit.
En? Yes! Alles doet het weer en zelfs het lampje doet het.
Dit is toch wel erg satisfying…
Cool! De zoektocht en spanning in zo’n geval maakt het in zo’n geval extra leuk!
Leuk dat ie weer gewoon werkt.
Top! @repko
Komt helemaal overeen met mijn ervaring met (oude of gebruikte) quartz horloges.
Als ze dan weer wel lopen en dan weer niet is er bijna altijd iets aan de hand met contactjes.
Dan is het een hell-of-a-job om dat op te sporen en die quartz uurwerkjes zijn vaak nog kwetsbaarder en met nog kleinere onderdeeltjes dan een vintage mechanisch horloge. Lastig weer tot leven te brengen, zeker voor iemand als ik met knoffelpoten.
Solderen aan de micro elektronica vind ik zeker af te raden, voor je het weet zit er soldeertin waar het niet hoort en heb je dus onherstelbare kortsluiting of minstens versnelde oxidatie van de printsporen en contacten door het toevoegen van flux / vloeimiddel.
Wat meestal makkelijker, vlotter en bevredigender werkt is inderdaad zoals jij nu hebt gedaan een donor werkje zoeken en dat uitwisselen. Van nogal wat quartz uurwerkjes van de ‘betere merken’ zijn met name op e-Bay opvallend vaak werkende donors te vinden voor een lief prijsje.
Dus: Goed gedaan jochie! geniet van je vintage LCD’tje!