Zak Horloge erfstuk

Onlangs dit zak horloge van mijn vader gekregen. Hij heeft dit horloge van zijn oom gekregen die geen kinder had. Ook hij heeft dit van zijn vader gekregen en volgens mij was dit horloge gekocht door weer zijn vader.
Dus 5 generaties in de familie.

Ik kan niet echt veel vinden en vermoed dat het een gouden horloge is.
Lijkt er op dat het gemaakt is door Tobias & Co in Londen.
Anchor Escapement / 13 Jewels.

Iemand die meer weet o.a. ook over het uurwerk (die nog werkt)?
Hierbij de foto’s

22 likes

Het is inderdaad een gouden zakhorloge, maar het is Zwitsers, niet Engels. Vermoed dat het opschrift is aangebracht door of in opdracht van een Juwelier.
Kast draagt het Neuchâtel chevron keurmerk wat aangeeft dat het horloge van voor 1880 is. Toen werden namelijk de nieuwe Zwitserse keurmerken ingevoerd en verviel het Neuchâtel keurmerk.
Uurwerk is een Zwitsers / Frans Lepine IV uurwerk.

Hier een interessant stukje historie over Lepine uurwerken:

https://www.watchuseek.com/threads/the-standard-french-and-swiss-lepine-key-wound-calibers-of-the-19th-century.4274666/

12 likes

Mooi horloge…:+1:

1 like

Dit is wel een mooi stukje dat je moet koesteren…zelf die ketting is geweldig…en stok oud…man…kom dat tegen…slik slik…

2 likes

Mooi stukje geschiedenis :ok_hand:

1 like

Wauw wat een prachthorloge is dit zeg :heart_eyes:
Koesteren dit pronkstuk :+1:

1 like

Geen 13 in een dozijn zakhorloge idd,veel aandacht besteed aan versiering van kast en wijzerplaat :+1:t2:

1 like

Dit zijn de erfstukken waar je zuinig op moet zijn. Ziet er prachtig uit!

1 like

Waarom denk jij goud? Ik zie geen goud merkjes. Wel een roest vlekje. Ik denk verguld. De binnen deksel lijkt ook wat patina te hebben en dat krijg je niet met goud.

Op de achterkant staat een gravering van volgens mij Cleopatra’s Needle die in Londen staat… Deze is 12 September 1878 geplaatst op Victoria Embankment te Londen. Ik neem dan ook aan de het horloge van na of rond 1878 is?

1 like

Het roestvlekje op de klep was vuil en heb ik met een wattestaafje voorzichtig kunnen schoonmaken.

1 like

Dan heb je niet goed gekeken :wink:, dit is het Neuchâtel chevron merkteken, staat voor 18k Goud:

image

18k goud bestaat voor 75% uit goud, de rest zijn andere metalen, en die oxideren. Ik heb zelf een 18k zakhorloge en dat vertoont ook hier en daar verkleuringen.

8 likes

Dank, die zag ik zeker wel. Maar niet wetend dat dat dus een goud merk was. Hier kan de topic starter wel wat mee. Waarde van het horloge is dus snel een 1500 aan goud. (Wilde gok, met de verkoop van een gouden kast van een eterna in mijn hoofd)

3 likes

Mooi erfstuk. Zuinig op zijn. Laat het een servicebeurt krijgen en af en toe eens laten lopen op een speciale dag.
Zakhorloge, twee sleuteltjes en de ketting! Jackpot …

2 likes

Prachtding. Die gravures, en die ketting ook! Zelfs de doos er nog bij. Best zeldzaam, een (bijna) full set van 150 jaar oud. En als je 'm verkoopt, is er een redelijke kans dat ze 'm omsmelten voor goud. Zou m.i. eeuwig zonde zijn.

4 likes

Oh, echt heel bijzonder mooi zeg! Die zou ik koesteren! Wat een prachtig erfstuk.

1 like

De andere metalen is alleen maar zilver.
Hoe geler het er uit ziet hoe meer goud is verwerkt.
Als de kleur meer naar de zilverwitte kant gaat, dan zit er meer zilver in.
De laatste jaren worden veel zg. gouden sierraden verkocht van 9 kt., dat impliceert dan dat er weinig goud in zit en veel zilver.
De kleur ziet er dan ook niet erg geel uit maar nijgt dan meer naar de zilver-witte kant.

Veel oude gouden sierraden uit bijvoorbeeld Indonesië zien er veelal erg geel uit en hebben een gehalte van 23 soms zelfs 24 kt.
Ook in het midden oosten worden gouden sierraden veelal verkocht met een hoog goud gehalte.
Toen ik nog in Saoedi Arabië woonde, heel lang geleden, werden gouden sierraden verkocht per gewicht, ook als er edelstenen in zaten, alles ging op de weegschaal en je betaalde de dagprijs voor goud, met of zonder stenen.

2 likes

Volgens mij zit er vaak zowel zilver als koper in, volgens Wikipedia in elk geval wel. Geen idee overigens of dat in de 19e eeuw ook zo was:

Examples of the common alloys for 18K yellow gold include:

• 18K yellow gold: 75% gold, 12.5% copper, 12.5% silver
  • 18K yellow (darker) gold: 75% gold, 15% copper, 10% silver
2 likes

Ja, ik zie het, Ik weet echter niet of dat toen ook het geval was, mogelijk wel.
Maar bij de top manufacturen denk ik eerder dat er geen koper in zal zijn verwerkt maar eerder puur zilver.
Het publiek die zich een dergelijk horloge konden veroorloven interesseerden zich niet met dat soort zaken en hadden immers geld genoeg, dus zal de kwaliteit hoog zijn geweest.
Maar zeker weten, dat is de vraag,

2 likes