Beste verzamelaars
onze buurvrouw 70 plusser heeft 2 zak uurwerken die van haar vaders kant komen , zij zelf en ook ik kennen zo goed als niets van deze uurwerken , beide uurwerken in werkende staat .
Wij zouden graag de herkomst weten en hebben deze uurwerken een waarde om bij te houden .
Bij een vd uurwerken is er een kleine beschadiging aan de wijzer plaat .
Wie kan ons helpen met info over deze uurwerken .
Mvg en dank
Foto’s erbij?
Ik heb hem even verplaatst naar de juiste rubriek.
Let op, het vragen naar de waarde is niet toegestaan. Daar zijn taxateurs voor.
Het zal niet veel zijn vrees ik. Maar zonder foto’s kunnen we helemaal niets. Open naast het deksel ook het koperen stofdekseltje boven het uurwerk. Doe wel heel voorzichtig!
Dit lijkt me iets voor (uw) landgenoot @brunod. Als-ie online is natuurlijk. Zakhorloge-expert zoals weinig anderen nog op het forum.
AI-overzicht
De munt op de afbeelding is een Maria Theresia Thaler.
- Naam en oorsprong:
De munt is vernoemd naar keizerin Maria Theresia, die van 1740 tot 1780 over Oostenrijk, Hongarije en Bohemen regeerde en op de munt is afgebeeld.
- Type munt:
Het is een zilveren bullionmunt en een type Conventiethaler die sinds 1741 onafgebroken in de wereldhandel is gebruikt.
- Datum:
Alle Maria Theresia Thalermunten die na 1780 zijn geslagen, dragen de datum ‘1780’.
- Gebruik:
De thaler was oorspronkelijk de valuta van het Oostenrijkse Rijk en werd veel gebruikt voor handel, vooral met de Levant (delen van Turkije, Libanon, Syrië).
- Huidige status:
De Maria Theresia Thaler wordt nog steeds geslagen door de Oostenrijkse Munt en dient in sommige delen van Afrika en Azië nog steeds als ‘handelszilver dollar’.
Bedankt voor de aardige woorden maar ik ben beter voor de technic dan de schating.
Waarschijnlijk een zilver kast. Kijken of er geen stempel zijn. Hopelijk geen argentan (valse zilver), sleutel uurwerk, de tweede deksel openen zou ons misschien een cylinder uurwerk laten zien.
Als die loopt, een paar tientjes, en als de ketting mooi en ook zilver is, ongeveer zelfde prijs voor de ketting.
Mvg,
BD