Zakchronograaf

Een dertigtal jaren geleden had mijn sportleraar een chronograaf in de vorm van een zakhorloge. Het was een mechanische (iets anders was er toen nog niet). Wat speciaal was aan die chrono was het feit dat hij heel precies tienden van een seconde kon registreren. Daarvoor had hij een apart wijzertje dat heel snel ronddraaide in een daarvoor bestemd vakje. Als ik het mij nog kan herinneren was dat venstertje waar die wijzer in draaide maar voor de helft zichtbaar. Het wijzertje verdween ergens onder maar onmiddellijk verscheen dan weer die wijzer (uiteraard het verlengstuk van die wijzer). Het is moeilijk uit te leggen. Ik hoop dat iemand het verstaat. Zouden ze nog dergelijke chronografen maken?

dank u wel,

JP

Junghans had deze chronografen. Maar worden niet meer gemaakt. Misschien op ebay.de.
Dat wijzertje van de tienden sec. zijn in feite 3 wijzertjes op één as, dus geplaats onder een hoek van 120°, en zo passeerd er om de 20 sec een ander wijzertje.

Inderdaad dat was het. Spijtig dat die niet meer worden gemaakt.

bedankt voor de uitleg.

jp

Is dit hem soms? http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/antiek_en_kunst/horloges/42504264.html%3Fadcode%3D12da46f8b950ae47d38c812370e81615

junghans stopwatch Advertentienr.:3998674913

Terug | Antiek en Kunst > Antiek | Horloges

Grotere afbeelding
Prijs:
Bieden

Datum:
25-06-06, 16:14

Gezien:
123 keer

Adverteerder
Bekijk alle advertenties van adverteerder

Naam: Denise

Telefoon: 010-4600489

Woonplaats: Vlaardingen, Zuid-Holland

Beschrijving:

In goede staat verkerend zakhorloge van het merk junghans. Het klokje is volgens mij al oud want het is van mijn opa geweest. Je kan het stopwatch opwinden en dan loopt het nog .
Volgens mij is het klokje veel waard dus doe een goed bod

zie ook mijn andere advertenties ik heb er nog 1

Die ziet eruit als een “normale” stopwatch, ik denk dat er iets als deze Junghans Meister bedoeld wordt (zie die rare, deels afgeschermde wijzer voor de 1/10 sekondes als door Freddy beschreven);

Staat op de Duitse Ebay, Artikelnummer: 330018319099

Groet,

Ja Paul, is die dat ik bedoelde. Heb enige maanden er zo 3 moeten in orde zetten, was van een fabriek.