Ik begin nu onderhand wel nieuwsgierig te worden naar het binnenwerk
Het pennetje heeft totaal niets te maken met de aard van het uurwerk. Ik gok ook op een cilindergang uurwerk. Dat werd in die tijd namelijk erg veel gebruikt.
De wijzerplaat ziet er in ieder geval erg fraai uit, het zou mij niks verbazen als er een goed uurwerk in zou zittenā¦
Dit soort zakhorloges zijn eigenlijk altijd uitgevoerd met clyindergang uurwerk, gezien de gouden kast gok ik 10 steens maar 6 of 8 is oom mogelijk. De wijzerplaat is inderdaad mooi gemaakt, zie ze regelmatig voorbij komen maar zijn toch niet heel algemeen. Het horloge is wel in een mooie staat, weinig deukjes en schade aan de kast, die zijn namelijk vaak in zeer slechte statte veel deukjes, niet sluitende deksels, etc. Pennetje bij de kroon indrukken om te verzetten, zoals eerder gezegd.De kast zal waarschijnlijk van 14 of 18 karaats goud gemaakt zijn, gezien de kleur.
De waarde, voor zover je dat wil weten ligt ongeveer 100 euro boven de goudwaarde(afhankelijk van gewicht), dus pak m beet 250-350 euro voor het horloge zonder de ketting. De waarde van de ketting is afhankelijk van het gewicht en het goudgehalte, schat ergens tussen de 200 en 600 euro.
Allright jullie hebben mij overtuigd!!
Ik ben nu inderdaad ook wel heel erg benieuwd aan het worden naar het binnenwerk!!!
Hierbij het uurwerk van dit zakhorloge:
Hij is inderdaad 10 steens en ben dār ook achter gekomen dat er āAvance Retardā in staat ik denk dat dit het merk is?
Avance /Retard is niet het merk. Avanceā¦in die richting zet je het hendeltje als het horloge wat sneller moet lopen. Retardā¦tja, net andersom uiteraard.
In het Engels zou er Fast/Slow staan. Vaak staat het er ook in het Frans en Engels.
Aha, totaal geen verstand van horloges hier haha. Enig idee waar ik het merk zou kunnen vinden?
Je foto is overigens niet zichtbaar
Klopt, ben nog een ānieuw lidā dus kan geen fotoās plaatsen. Je kan eventueel de link even bovenin je browser plakken en dan naar de fotoās kijken
Heb ik geprobeerd. Doet ie niet. Link is niet compleet.
Het is zeer goed mogelijk dat er helemaal geen merk in staat. Er zijn rond 1900 erg veel fabriekjes geweest die uurwerken maakten zonder het uurwerk te merken.
Probeer dār eventueel āwww.ā voor te zetten? Bij mij werkt de link gewoon.
Of deze:
Kan je van deze foto iets vertellen over wat eventueel het merk zou kunnen zijn of waar ik het merk kan vinden?
ALS het er al op staat dan moet het zo te lezen zijn en ooit staat er iets onder de wijzerplaat en is het dus niet te zien zonder gedeeltelijke demontage