Zakhorloge 1920

Hallo mensen,

Na het opruimen van mijn vader zijn zolder kwam ik een bloedmooie zakhorloge tegen.

Mijn vader vertelde mij dat hij van goud was en dat zijn vader hem van zijn vrouw had gekregen.

Verder kon hij mij vertellen dat hij uit 1920 was en daar hield het een beetje op.

Kan iemand mij een indicatie geven van wat zoiets waard is als hij het doet of niet doet?

Foto:

Alvast bedankt allen!

Mvg,

Kees

Geen foto

Ik kan je alleen helpen door jouw foto’s goed te plaatsen :wink:

1 like

Ben een nieuw lid, werd niet toegestaan om links te posten. Helaas :frowning:

De waarde is natuurlijk onbetaalbaar, daar dit sieraad een geschiedenis heeft binnen je familie!

Uiteraard ben ik niet van plan om hem te verkopen maar informatie over dit mooie apparaat wordt zeer op prijs gesteld :smile:

Omdat er geen merk op staat is het moeilijk er iets zinnigs over te zeggen. Verder is aan de buitenkant niet te zien of de kast van massief goud is, daarvoor moeten er merktekens te zien zijn. Deze staan meestal aan de binnenzijde van het achterdeksel.
Om er eventueel iets zinnigs van te kunnen zeggen zouden foto’s van het uurwerk en eventuele goudmerktekens misschien iets kunnen helpen. Daarvoor zou je de achterzijde moeten openen, over het algemeen is dat vrij makkelijk te doen met een (schil)mesje.

Overigens zijn zakhorloges over het algemeen niet veel waard omdat er weinig vraag naar is. Als het een echte gouden is dan bepaalt het gewicht aan goud vaak de waarde.

Bedankt voor de reactie, zal zeker gaan kijken of ik iets kan doen :smile:

Doe wel voorzichtig, je wilt je erfstukje natuurlijk niet beschadigen, en hij ziet er nog heel netjes uit!
Eventueel kun je er even een stukje tape over plakken, dan heb je geen kras, mocht je onverhoopt uitschieten.
Succes!

tis wel een penanker, dat systeem werd meestal toegepast in het “goedkopere” segment van de markt

Heb jij X-ray vision ?
Hoe zie jij dat het een penanker is ?

1 like

Haha neejuh, maar zo een rottig heuveltje herken ik uit duizenden… :smile:

Ik bid voor een cylinder escapement, geen penanker :wink:

1 like

mmm kweenie :smile:
fotoos moesten wat duidelijker zijn :slight_smile:

Geen idee waar we het over hebben haha, het is een soort mechanisme wat je moet indrukken maar heb het nog niet durven uitproberen.

1 like

als het een penanker uurwerk is moet je inderdaad dit pinnetje indrukken en ingedrukt houden om de wijzers op tijd te stellen

Ook enig idee hoe je hem gemakkelijk open kan krijgen?

zit er aan de zijkant van de kast niet een soort inkepinkje? dan kun je heel voorzichtig met een aardappelmesje bv, met de botte kant daarvan het deksel loswrikken…

Als het nu een Kienzle was, zou ik zeggen je hebt gelijk.
Echter het indrukken van het pennetje heeft geen enkele relatie met wat voor echappement er in zit.
Veelal kun je bij de zakhorloges de kroon niet uittrekken, daarom werd een pen/druksysteem ingebouwd om de wijzers op de juiste tijd te zetten.
Dat wil dus niet zeggen dat het geen penanker is, maar het kan evengoed een cylindergang zijn.

met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Mee eens, de conclusie dat je wijzers moet verzetten met een pinnetje en daarom penanker is niet waar volgens mij, gezien het uiterlijk en de afwerking zal hier geen penanker uurwerk in zitten maar een cilindergang lijkt mij.

1 like