Omdat er geen merk op staat is het moeilijk er iets zinnigs over te zeggen. Verder is aan de buitenkant niet te zien of de kast van massief goud is, daarvoor moeten er merktekens te zien zijn. Deze staan meestal aan de binnenzijde van het achterdeksel.
Om er eventueel iets zinnigs van te kunnen zeggen zouden foto’s van het uurwerk en eventuele goudmerktekens misschien iets kunnen helpen. Daarvoor zou je de achterzijde moeten openen, over het algemeen is dat vrij makkelijk te doen met een (schil)mesje.
Overigens zijn zakhorloges over het algemeen niet veel waard omdat er weinig vraag naar is. Als het een echte gouden is dan bepaalt het gewicht aan goud vaak de waarde.
Doe wel voorzichtig, je wilt je erfstukje natuurlijk niet beschadigen, en hij ziet er nog heel netjes uit!
Eventueel kun je er even een stukje tape over plakken, dan heb je geen kras, mocht je onverhoopt uitschieten.
Succes!
zit er aan de zijkant van de kast niet een soort inkepinkje? dan kun je heel voorzichtig met een aardappelmesje bv, met de botte kant daarvan het deksel loswrikken…
Als het nu een Kienzle was, zou ik zeggen je hebt gelijk.
Echter het indrukken van het pennetje heeft geen enkele relatie met wat voor echappement er in zit.
Veelal kun je bij de zakhorloges de kroon niet uittrekken, daarom werd een pen/druksysteem ingebouwd om de wijzers op de juiste tijd te zetten.
Dat wil dus niet zeggen dat het geen penanker is, maar het kan evengoed een cylindergang zijn.
Mee eens, de conclusie dat je wijzers moet verzetten met een pinnetje en daarom penanker is niet waar volgens mij, gezien het uiterlijk en de afwerking zal hier geen penanker uurwerk in zitten maar een cilindergang lijkt mij.