Zojuist gearriveerd.
Uit de VS, via de inklaarders, zo’n vier weken onderweg geweest:
Een zakhorloge met daarin een Bulova-Accutron 2193.10 uurwerk, daterende uit 1977 (N7).
Een bijzonder ding want:
a) je ziet die stemvorken met maar één pootje stukken minder vaak dan de gewone met twee pootjes en
b) in een zakhorloge zijn ze toch wel zeldaam te noemen.
In deze link http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,146747 laat Freddy zien hoe zo’n ding er van binnen uit ziet en hij beschrijft hoe de kroon werkt (dank daarvoor!).
Volgens de verkoper zou 'ie 3 seconden per dag verliezen, dat ga ik dus nu testen.
Proficiat met deze formidabele, zeldzame verschijning.
Fascinerend vind ik ook de combinatie op de wijzerplaat van Romeinse cijfers en de dag- datumaanduiding.
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van deze één-potige oudgediende!!
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z
Ik heb wat moeite met een electr(on)isch uurwerk in een zakhorloge. Het doet me denken aan een oud piraten schip met een dieselmotor, zoals ik vandaag ook op WUS vertelde aan een forumlid dat een Russisch zakhorloge met een quartz uurwerk aan zijn verzameling van 600 Russische horloges had toegevoegd.
Ergens wringt dat behoorlijk bij mij.
@ brutus: hij gaat gewoon gebruikt worden hoor, zo af en toe.
@ tom: je hebt wel en punt, maar kwarts is wel heeeel wat anders dan een “stemvork” hoor
Het was ook wel een toevalstreffer: ik zocht (nog) een Accutron en stuitte daarbij volstrekt toevallig op dit exemplaar.
En ik kon de combinatie “stemvork” en “zakhorloge” niet laten lopen.
Ben er reuze mee in mijn schik.
Maar de mooie beeldspraak van Blauwbaard met een dieselmotor mogen we koesteren!
zeker een mooi exemplaar, die zie je niet vaak,
ik heb ook diverse accutrons, waaonder een Spaceview, prachtige mechanieken, zeer ondergewaardeerd, maar dat gaat zeker veranderen, er zijn maar weinigen die ze kunnen repareren en als je een leuke werkende hebt, ben je verkocht en wil je er meer…
vedel plzr ermee