Zakhorloge advies

Goedendag allemaal,

Ik ben al heel lang op zoek naar een mechanisch zakhorloge.
Ik gebruik vaak een Oris Meistertaucher, maar er zijn momenten dat deze niet fijn draagt of niet mogelijk is om te dragen.
Voor die gelegenheden zou ik graag een mechanisch zakhorloge willen.
Ik ben al een flinke tijd aan het zoeken, maar kom bij; of nieuwe van €1.000,- of tweedehands waarvan ik de kwaliteit niet kan inschatten.
Verder zie ik natuurlijk ook veel quarz horloges voor een betaalbare prijs, maar ik wil iets wat met het juiste onderhoud een leven mee kan.
In de vakantie heb ik wat meer tijd om te zoeken en zo kwam ik bij dit forum uit.
Ik heb ook geen idee waar je een zakhorloge kan laten onderhouden.

Graag ontvang ik advies of tips over mijn wens voor een zakhorloges:

Het volgende moet het horloge aan voldoen

• mechanisch
  • zilver of zilverkleurige kast (geen goud, polijsten is een plus, maar niet noodzakelijk)
  • savonette (met een klepje)
  • witte wijzerplaat (pre met glow in the dark dials, cijfers en letters, maar niet noodzakelijk)
  • budget max €250,-

Alle tips en adviezen zijn welkom.

3 likes

Op de een of andere manier denk ik bij het woord zakhorloges alleen nog maar hier aan :

( credits @jurk )

17 likes

:joy:

Tgoh, hoe ver vintage wil je gaan? Want de vraag naar lume is het enige dat het wat bemoeilijkt, verder worden de straten geplaveid met zilveren zakhorloges. Kosten geen hol. Ik heb er zelf al een paar liggen in al dan niet werkende staat. :smile:

Als het al loopt en enkel moet onderhouden worden, dan kan elke horlogemaker dat wel. Schoonmaken, smeren. :+1:

:joy:

1 like

Mijn advies, zoek op de Rikketik-beurs (4x per jaar in het EuretcoCenter in Houten) een verzamelaar die alleen zakhorloges heeft en die ze zelf reviseert. Goeie kans dat je dan binnen je budget een prima zakhorloge vindt dat met het nodige onderhoud (om de 6-10 jaar) de rest van je leven dagelijks gedragen kan worden. Ik zou geen horloge met oplichtende wijzers en cijfers kiezen omdat het risico groot is dat daar gevaarlijk veel radioactieve straling vanaf komt.

6 likes

Tenzij het gaat om een horloge van grote merken (Omega, Longines, Zenith en dergelijke) of met een volgouden kast of met ingewikkelde complicaties als een repeterend slagwerk of zo, zou een goed vintage vestzakhorloge nooit méér dan je budget hoeven te kosten.

2 likes

Thnx voor de tip. Ik zie dat 12 november de volgende beurs is. Ik zal hem vasr in mijn agenda zetten.

1 like

Kijk naar een wat moderner zakhorloge, een met een ETA 6498 uurwerk. Dit uurwerk wordt nog steeds gebruikt in bv Flieger horloges. In tegenstelling tot de oudere zakhorloge uurwerken, is dit uurwerk voorzien van lagerstenen en een incabloc systeem. Hierdoor zeer betrouwbaar en te servicen door iedere horlogemaker.
Je komt ze tweedehands soms wel tegen voor een nette prijs.

5 likes

@Dorski

Op Dit Leuke Forum!

Verder sluit ik me graag aan bij de adviezen van @Nobler en @Lasalle.

En dan zijn er ook nog de Russische (vintage) Molnija zakhorloges. Onverwoestbaar. Niet moeders mooiste maar wel leuk om te hebben en, ook als ze in een goede staat zijn, behoorlijk betaalbaar.
Redelijk veel aanbod op eBay.
Hier wat plaatjes van de mijne.

4 likes

Dat kan heel goed meevallen hoor :blush:

10 likes

Ohhh image image

Deze dit voorjaar voor 90 euro gekocht (en ketting voor 15 euro) op de beurs in Eisenbach Schwarzwald. Gereviseerd en geen radium.

1 like

Tja, op deze vraag is moeilijk wat aan te geven.
Wat zoek je nu ongeveer.
En een zakhorloge kopen met een quartz uurwerk is hetzelfde als een oude jaren 50 Volkswagen kopen met een elektrische motor aandrijving.

Wat @Nobler al aangeeft, bezoek de volgende rikketik beurs, daar is zeker wel wat te vinden en daar zijn ook genoeg standhouders die er verstand van hebben en ook zakhorloges verkopen die ze zelf hebben gerestaureerd.

Hier laat ik wat voorbeelden zien van wat er ongeveer aan zakhorloges is te vinden en ook wel worden aangeboden.

De werkende staat is moeilijk vast te stellen als je op de diverse sites gaat kopen.
Je weet dat nooit, dus bij iemand kopen die er verstand van heeft en het ook een goede onderhoudsbeurt heeft gegeven.

5 likes

Als je het horloge regelmatig wilt dragen zou ik een minder oud zahorloge adviseren. Tissot maakt nog steeds zakhorloges, en als je een gebruikte zoekt van een jaar of 10-20 oud heb je een probleemloos horloge. RVS kast, eta uurwerkje met schokprotectie waar je mee bij elke horlogemaker terecht kunt.

Moet volgens mij best binnen je budget te krijgen zijn; hier een in een oude veiling op Catawiki:

Uiteraard zijn er zat oude zakhorloges uit het echte zakhorlogetijdperk, maar die hebben steevast geen schokprotectie, en onderdelenvoorziening is vrijwel altijd hopeloos. Leuk voor de hobby, minder geschikt voor alle dag.

3 likes

Thnx allemaal.
Ik denk dat ik op zoek ga naar een 2e hands Tissot mechanische savonette

Mocht iemand er nog 1 weten voor een schappelijke prijs dan hoor ik het graag

2 likes

Ik zag deze zojuist staan.
Weet verder niks van de verkoper.

TISSOT SAVONNETTE MECHANICAL ZAKHORLOGE
€ 175,00
https://link.marktplaats.nl/m2014485753?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

2 likes

Ziet er niet verkeerd uit. Verkoper met goede feedback, kun je je denk ik geen buil aan vallen.
Vermoed dat het uurwerk wel een servicebeurtje kan gebruiken, maar met zo’n eta aan boord hoeft dat sowieso de wereld niet te kosten.