Zakhorloge Agora

Heb recent via een veiling een zakhorloge gekocht. Het is een AGORA uurwerk . In de kast staat Jura W Co Swiss. Op het uurwerk zelf staat oa JURA Watch Swiss, … jewel … adjustment. Wat voor horloge firma is dit en is het iets waard. Er moet nl een reparatie aan gedaan worden

Foto ?

2 likes

Allereerst, ik ben helemaal geen kenner.

Maar bij elke vraag naar waarde van een zakhorloge lees ik hier hetzelfde. Er is amper markt voor en is meestal enkel zijn smeltwaarde waard.

Foto’s zouden ook erg kunnen helpen.

@vinwat ik dacht dat jij hier kennis in zaken hebt?

Wel, wat je hier op het forum telkens leest is natuurlijk niet zo verwonderlijk, met name als iemand die net een paar uur lid is geworden aangeeft een zakhorloge te hebben gekocht op een veiling, vervolgens minimale info vermeld over dat horloge, direct vraagt wat het waard is en dat het ook nog moet worden gerepareerd.

Welnu gekocht op een veiling, daar zijn dus meerdere veilingbezoekers attent op gemaakt en hebben kennelijk niet veel geboden, dus zal het al niet veel waard zijn geweest, of dit kersverse forumlid heeft er teveel voor betaald. Dan vermeld hij ook nog dat er aan moet worden gerepareerd.

Wel, wel, dan wil deze goede man of vrouw graag weten van de leden op dit forum of die maar even snel een antwoord klaar hebben. Daar komt ook nog bij dat er geen enkele foto van het object is bijgevoegd.

De eerste reactie van ons geachte forumlid @Scudo (Foto ?) is dan ook zeer terecht opgemerkt,

Je geeft zelf al aan dat je geen kenner bent, maar schrijft wel dat foto’s erg kunnen helpen, hoe kan je dan de opmerking maken dat er op iedere vraag hetzelfde antwoord komt dat iets niets waard zou zijn, omdat je geen kenner bent kan je dat immers niet weten.

Tja, dan roep je zomaar een forumlid aan met de gedachte dat die er kennis aan heeft.

Wel, dit forumlid zal exact hetzelfde doen als het hetgeen ons geachte forumlid @Scudo al heeft geroepen, waar zijn de foto’s met detail opnamen van o.a. het uurwerk en de eventuele schade die een reparatie zo nodig maakt. Meer info zoals waarvan is de kast gemaakt, zilver, goud, geblauwd metaal, nikkel en is die kast mogelijk ook beschadigd of ingesleten enz.

Kortom geacht nieuw forumlid, dit is het antwoord van het forumlid die je hebt gevraagd om kennis van zaken te delen.betreffende een waardeverzoek over een object met minimale info.
dixi

5 likes

Het is een penanker uurwerk, een soort Roskopf horloge.
De rode lagertjes zouden robijnen lagers moeten zijn, maar behalve die van de balans lijken het gewoon geboorte gaatjes te zijn, waar de asjes in lopen, die ze rood geverfd hebben.
Dat werd wel meer gedaan bij dit soort low end uurwerken.
De balans loopt wel in een robijnen lagertje.

Je begrijpt misschien al dat dit dus geen hoog kwaliteitsuurwerk is, maar een horloge dat zich aan de goedkope kant van de markt bevond.
Toch vind ik dit nog altijd beter dan een cilinder uurwerk die destijds ook populair waren.

1 like

Helemaal mee eens, behalve dat ik nog liever een cylinder gang heb om eraan te werken dan deze penanker.
Maar die luiden als een wekker als ze lopen.

2 likes

Tja, het is maar net wat je wil en waaraan je graag werkt.
Mijn ervaring is dat er nog maar heeeeeeeeeel weinig horlogemakers zijn die een cylinder uurwerk kunnen repareren. Zoals met name een nieuwe tampon in een cylinder zetten.

Het volgende is mij enige tijd geleden overkomen;
Een eigenaar met een cylinder uurwerk komt bij mij langs omdat hij bij de diverse juweliers en horloge winkels een antwoord heeft gehad, dat die er niets aan wilden doen en een aantal horlogemakers vertelde zelfs dat ze niet in staat waren om dat te repareren vanwege gebrek aan onderdelen, ik denk eerder dat deze mensen niet de tools en/of de skills hadden.

Wel, na snelle blik in het uurwerk, meld ik hem dat er een tap is gebroken en dat er dan een nieuwe tampon in moet worden gezet.

Dan is het even stil en kijkt hij mij aan op een manier of ik volledig van de pot ben gerukt, onvoorwaardelijk gestoord ben en of ik a.u.b. geen vrouwonvriendelijke onzin wil uitkramen.

Dan zeg ik hem op een zachte en rustige toon dat een cylinder een hol buisje is die in de balans zit met aan iedere uiteinde een minuscuul dopje met een heel dun puntje eraan, dat die dop in het buisje is geperst en dat het puntje een tap wordt genoemd. Vervolgens dat het dopje met punt in horloge jargon een tampon wordt genoemd.
Toen werd het even heel stil, zijn enigszins rood aangelopen gezicht werd weer wat flets en vervolgens kwam er heel benepen de volgende zin uit zijn mond,
Ooooooh ik ben enorm opgelucht, ik was even bang dat ik bij het verkeerde adres was gekomen.

Dus beste brunod, je bent net als schrijver dezes vermoedelijk een van de weinigen die met optimaal plezier aan cylinder uurwerken kan en wil sleutelen.
dixi

_

1 like