Zakhorloge anno 1900

Goede avond medeleden,

Ik ben Peter en vroeg mij af of jullie mij verder kunnen helpen. Wij als 3 broers hebben een gouden zakhorloge geërfd en weten niet van welk merk het is. Mijn broer kan het als leek niet het uurwerk eruit halen. Staat mogelijk op de platine onder de balans of wijzerplaat heb ik begrepen.
De inscriptie luidt: Ter herinnering 2 april 1900, van mijn leerlingen. Aan een domin

ee geschonken.
Waarschijnlijk Zwitsers cilinder-uurwerk. 10 rubis. Kast 14 karaat goud. Op de stofdeksel staat cuivre maar lijkt ook van goud. Kastnummer of batchnummer H7702, Serienummer in de stofkap 30988B.
Houtenkistje heeft nummer 20.
Kan iemand van jullie ons verder helpen? Alvast bedankt Peter

5 likes

Nog een betere foto van het uurwerk

Dat is echt letterlijk koper hoor. :wink: Tja, je hebt al aardig wat uitgezocht. Oud beestje. @brunod - als-ie nog wakker is, en niet op vakantie - heeft er wellicht nog wat over te melden. Een A-merk is het in elk geval niet, want die maakten geen cylindergang-uurwerken.

Lijkt in elk geval nog in erg mooie staat! Titel even aangevuld.

Ik heb begrepen dat soms cuivre ook gebruikt werd als standaardstempel, ook in goud.
Toen het met röntgen bekeken is heeft de juwelier er ook niets over gezegd, anders dat het 14K was.

Ik zie het verschil wel hoor, zeker onder vergroting. En je kunt altijd laten testen op goud. Maar dan zijn we al op tientjes-jacht, en hebben we geen interesse meer in het horloge zelf…

1 like

Op zich ook minder belangrijk denk ik. We zijn gewoon benieuwd waar het gemaakt is.
Bedankt voor je aanvullingen.

Zou wel vreemd zijn, kunnen ze ook beginnen met platina stempelen als “zilver” en aluminium als “zink” :upside_down_face: een stofdeksel binnenin werd wel vaker in minder fancy materiaal gemaakt. Je kon het tenslotte toch niet zien.

Een merk ga je er niet op vinden; als er een was, stond het op de wijzerplaat. In die tijd waren er ook veel minder “gestelde” merken; er was de serieuze high-end, en de lokale horlogemaker die kasten, binnenwerken en wijzerplaten aankocht en zelf samenstelde. Dit gaat er zo eentje geweest zijn.

Het type binnenwerk kan wel opgezocht worden. Het is een type van tussen pakweg 1880 en 1900 inderdaad, met knopverzet en parallele bruggen. Cilinders waren de courante soort voor middenklasse zakhorloges toen, ankergang eerder voor de duurdere.

Volgens mij is het een FHF, mogelijk een voorloper van deze:

192ff5da998838acd9006b39bdc56ed85ebacee0

Misschien kan @chi_kwadraat als residente binnenwerkdetective een gokje doen naar het specifieke type :smile:

Dank voor je antwoordt. De overeenkomsten in de foto zijn inderdaad erg groot.

1 like

Ja cuivre is koper, Als de horloge een stempel van 14K heeft is het goud, maar om goedkoper te zijn waren soms de tweede stof deksel of koper of verguld zijn om minder goud te gebruiken.
Ook de ketting goed bekijken, als het ook goud is.
Mvg,
BD

1 like

Nee hoor, ik raadpleeg alleen mijn geheugen :slightly_smiling_face:

Waag ik nooit. Ik spreek wel eens een vermoeden uit :slightly_smiling_face:

Resumé: Ik heb geen idee wat deze zou kunnen zijn. Typisch zijn wel de afgeronde hoeken van de platine.
Voor verdere opzoekingen zou men de maat en een beeld van de WP-zijde moeten hebben, denk ik.

1 like

Ach, ik had vandaag toch niets beters te doen :grin:

Ik vond de afgeronde hoeken van de platine al opvallen. Dat zag ik eerder bij Minerva. Ik kon bij Minerva zelf niet deze vorm vinden. Maar Mikrolisk verwijst wel naar Robert Frères/Fabrique des Faverges/Minerva SA. Dat leverde ook niets op, maar een van hun merken was Hertha. En zowaar, op een obscure veilingsite:

Voor zover ik kan zien komen de posities van alle schroeven en lagers overeen. Of het formaat hetzelfde is kan ik natuurlijk niet vaststellen:

zakhorloge1900

Ik vermoed dat het horloge van @PeterJohan c.s. dus een Hertha-uurwerk bevat:
176745175

6 likes

Held!

Mag ik je bedanken voor al je werk wat je erin gestopt hebt. Ik wist niet wat een platine was, maar zie nu exact wat de overeenkomst is in tegenstelling tot de foto van LVA. Weer wat bijgeleerd.
Stel dat het een Hertha uurwerk is, heeft het dan nog een meerwaarde. De juwelier meldde dat zij normaalgesproken er de goudprijs voor geven en vervolgens omsmelten.
Wel zei hij dat het gezien de compleetheid met het doosje nr. 20, de inscriptie (dominee bekend) en het horloge met ketting mogelijk voor verzamelaars een meerwaarde heeft. Zou dat wat schelen?

Je kan het altijd proberen.

Het is een leuk verhaal en leuke set zo. Maar goudprijs gaat het merendeel van de waarde zijn. Zeker als die ketting ook massief is.

Weet niet of er een markt is voor dominee memorabelia. Zeker niet nu we zo geseculariseerd zijn.

Dank je Ruud en inderdaad de ketting is massief 14K
Het zakhorloge blijft in de familie.
Peter