Zakhorloge begin 20e eeuw

Al een tijd niet meer op dit forum geweest. Na aanschaf van een mooie Orient die ik dagelijks draag hebben een verhuizing en aanstaande verbouwing alle tijd opgeslokt. Maar nu heb ik een vraag:

Na het overlijden van mijn opa heb ik een zakhorloge gekregen die nog van zijn vader is geweest (mijn overgroot vader dus). Geboren in 1892, getrouwd in 1918.
Op de wijzerplaat staat Leo de Vries,Heerlen. Dat kan kloppen, want hij woonde in Eygelshoven wat tegen Heerlen aan ligt. Ik kan online niets meer vinden over een juwelier/horlogemaker met die naam uit Heerlen.

De wijzerplaat heeft een secondewijzer op de zes, achterzijde is voorzien van een gravure. Op de binnendeksel staat ‘Remontoir Cylindre 6 Rubis’. Wat ik tot nu toe gevonden heb op dit forum is dat het een vrij eenvoudig en goedkoop uurwerk is. De binnenkant van de buitendeksel heeft een aantal ingekraste aanduidingen, ik kan daar niets van maken.

Helaas staat het uurwerk stil.

Weet iemand meer over dit type zakhorloge en zou het de moeite zijn om er nog geld in te investeren om hem werkend te krijgen?
Zit er een goede horlogemaker in de buurt van Breda?

Ik zal wat foto’s uploaden.

1 like

Dat zo een horloge 4 generaties binnen familie blijft is bijzonder, en het maakt het tot een erfstuk die gekoesterd moet worden :star_struck:
Verkoopwaarde is nihil, en het opknappen heeft pas zin als jij het wil houden en doorgeven naar de volgende generatie.

Leo de Vries uit Heerlen bestelde zijn horloges in buitenland onder zijn naam, dus je zou kunnen proberen bij het archief in Heerlen http://www.rijckheyt.nl/cultureel-erfgoed/10-eeuwen-heerlen-geschreven-documenten

Succes Iwan :motorcycle:

De ingekraste tekens en cijfers zijn kenmerken van de horlogemaker die het uurwerk een beurt of reparatie heeft uitgevoerd elke horlogemaker gebruikt zijn eigen kenmerk hiervoor.
Ik ook alleen staat de mijne er niet in hahaha.

Leuk ding en idd verkoopwaarde is nihil maar als familieerfstuk natuurlijk geweldig om te behouden en te onderhouden.

Gr,

1 like

Ik zie aan de kroon met halvemaan dat de kast in Duitsland gemaakt is. Het is 800 zilver.
En hier vind je de winkel van de Vries aan de Stationsstraat 1

http://heemkundeverenigingheerlenstad.nl/publicaties/artikelen-en-gegevensbestanden-van-werkgroepen/de-lijst-van-firmas-gevestigd-in-heerlen/

Ik vind in de lokale/regional pers geen advertenties van hem en in 1920 zat er nog een bakkerij op dat adres maar in 1922 wordt hij genoemd als deelnemer aan een reclameoptocht

Prachtig stuk familiebezit !
Zeker servicen en nooit wegdoen…

Dank voor alle antwoorden. Zijn er professionals op het forum die dit soort uurwerken reviseren? Of kunnen jullie iemand aanraden?

@koen :wink: