Zakhorloge bodemvondst

Goedendag,

Ik ben Arnold van den Berg,uit Kampen.

Zo’n 8 jaar geleden heb ik met mijn metaaldetector in het land van mijn schoonouders een compleet zakhorloge gevonden.

Nu zag ik gisteren op catawiki precies zo’n zelfde met exact het zelfde uurwerk.
Dit bleek dus een snek spillegang horloge te zijn.

Bij de mijne staat er,John Stubbs London 1771 in gegraveerd.
Ook zitten er in de behuizing een stukje stof en wat snippers van een papiertje.

Wie kan mij misschien wat meer vertellen hier over?

Alvast bedankt

2 likes

1 like

misschien nog wel uit de Bataafse republiek iets uit de strijd tussen de Fransen / Engelsen / Russen? omgeving duingebied gevonden ?

1 like

Het gebied waar dit klokje is gevonden is in de grond van een weiland,wat begin 1900 een akker was.
Bijvondsten zijn duiten 1600-1750,maar ook Willems centen begin 1800.

Het land ligt zo’n 200m van de rand van het voormalige Zuiderzee.

Het land is in al die jaren door mij compleet leeg gezocht,en verder geen bijzondere vondsten gedaan.

Daar waar het vossemeer ligt,lag vroeger de Zuiderzee,bij de Markering is de vondst gedaan.

maar is het ook “oude” grond of is het mogelijk grond wat ze in 1900 gebruikt hebben om de akker op te hogen oid ?
m.a.w. was het ooit zeebodem/polder dat hiermee is opgehoogd ?

Dat weet ik niet.

De grond zelf is oud,maar vroeger werden akkers voorzien van stadsdrek (de bagger uit de goten) in ruil voor eieren of melk.

Dus dan kan het ook uit de oude binnenstad van Kampen komen.

Maar is die meneer Stubbs de maker,of deceigenasr geweest van dit uurwerkje?

1 like

We also know from the records of the Clockmakers’ Company of London that he trained an apprentice named Thomas Stubbs, who moved to work in London. When Thomas joined the company as a “great clockmaker” in 1685 he was obliged to show proof of his apprenticeship, and the company duly recorded that he did so, having been apprenticed to John Lyon in Warrington. A “great” clockmaker was one who made large clocks, and we usually take this to mean turret clocks, which we know he would have learned to make under John Lyon. Taking a normal apprenticeship as being seven years, we know he must have worked for John Lyon as early as at least 1678, though apprentices sometimes stayed on to work for their master as journeymen after their apprenticeship term had ended. So from what we know of Thomas Stubbs we can assume that John Lyon worked from at least 1661 to at least 1678, and perhaps till 1685. Thomas Stubbs is known to have remained in London till at least 1698, having moved to work there in 1685, as we said. However a marriage at Warrington in 1689 of a Thomas Stubbs to Martha Oliver, might just be the same Thomas coming back to his old parish to marry a local girl he met when an apprentice there.

Stubbs schijnt ook de vaste service monteur te zijn geweest van de klok in de Saint Paul Cathedraal

gezien de datums zou dit klokje dus wel zijn naam dragen maar nooit door Thomas Stubb’s zelf gemaakt kunnen zijn maar mogelijk wel door een nazaat die het bedrijf heeft voortgezet.

2 likes

Geweldig leuk om dit soort historie op het forum voorbij te zien komen :slight_smile: ik droom al helemaal weg bij beelden van honderden jaren geleden (en ben dan direkt erna blij dat de verwarming gloeit en ik een korl pilsje uit de koellade kan pakken)

Maar de naam die er in staat is geen Thomas Stubbs,maar John Stubbs.

Dus dat zou een kind kunnen zijn?
Ik kan helaas geen klokkenmaker vinden met de naam John Stubbs.

Grappig :slight_smile: ik woon in de Noordoostpolder en ga als het mooi weer is vaak met het brommertje langs de IJssel maar dan aan de andere kant dan waar jij zoekt / zocht.

Ik had op Google nog wel wat modernere horloges gevonden met een link naar “Stubbs” maar dat zegt niks,
uurwerkmakers in die tijd maakten ook handige apparaten waarmee vlees en gevogelte boven een vuur automatisch werd rondgedraaid, en die maakten soms dan ook klokken of ze gebruikten uurwerken van een andere maker, erg chaotisch die tijd.

ik denk dat je misschien even contact moet opnemen met @koen
misschien vind hij het wel leuk om dat uurwerk eens te bekijken voor je

Prachtvondst zoek zelf ook en heb al erg leuke dingrn mogen vinden. Op horlogegebied meestal verotte koperen zakhorloges uit rond 1900 horloge sleuteltjes en een keer een compleet zilveren ketti g voor aan het horloge

Misschien heeft het wel te maken met het feit dat er Hanze steden liggen?.. een engels handelsman aan boord van een handersschip, deze wordt wat misselijk, hang overboord en floeps daar gaat zijn knol het water in voor de kust van kampen aan de Zuiderzee? :slight_smile: