Hallo,
Ik heb een zakhorloge van het merk Cortebert kaliber 616. Deze is compleet op de plateausteen na.
De balans en de spiraal zijn in orde, maar waar de plateausteen zou moeten zitten, is nu een gat.
Mijn vraag is of er veel variaties zijn in plateaustenen of dat ik ook bij andere zakhorloges kan zoeken en deze steen dan in de Cortebert zetten.
Is een nieuwe balans compleet te krijgen, waar en wat zou deze dan kosten.
Michel Schmitz
Hoi Michel,
Als ik me niet vergis is de Molnija 3601 gebouwd op de tooling van de Cortebert. Nu durf ik niet zeker te zeggen of dit de 616 was of een gelijksoortig model (620, 624). De Molnia’s zijn te krijgen voor een euro of 25, dus misschien dat je die als donor kunt gebruiken?
Groeten,
Martin
Molnija moet de Cortebert 620 zijn.
Groet,
Alex
De Cortebert 616 en 620 verschillen waarschijnlijk niet zoveel van elkaar.

Waarschijnlijk scheeld de dikte 1,4 milimeter.
Volgens internet passen inderdaad diverse onderdelen van het oude Molnija 15j ( 3,5mm) kaliber in een Cortebert.
Groet, Chris.
je kunt simpelweg een nieuwe “plateausteen” (ellips, impulssteentje) bestellen, deze zijn universeel te krijgen van Seitz (Engelse benaming Roller-jewel), wel even de juiste maat meten, je hebt een korte uitvoering nodig; is in het plateau te plaatsen met schellak en wat speciaalgereedschap, anders door je horlogemaker laten doen.
Een balans van een oude molnija (15 jewels) past in een Cortebert 620/624 (totale lengte balansas = 2,88mm), maar volgens de fourniturenboekjes heeft een 616 cortebert heel andere balansas-afmetingen (langer); weet niet in hoeverre die info klopt…
BTW: je wist dat deze Cortebert uurwerkjes tegenwoordig zeer gezocht zijn om in die ouderwetse Panerai replica’s te bouwen?
Groet,
Paul