Zakhorloge cylinder uurwerk

Beste Forumleden,

Na tig jaar uit de lucht vandaag weer eens iets gekocht nml een vesthorloge. Gezien mijn pols problemen is een horloge geen optie. De prijs was leuk en heb nog nooit een cylinder klokje gehad. Grappig piepklein sleuteltje voor opwinden uurwerk en het op tijd zetten. Had alleen geen vintage ketting maar die heb ik ook gevonden…klaar. Alleen vraag ik mij af of dat zo hoort dat de kroon boven de 1 zit ipv de standaard 12….

1 like

Ja leuk. Ben je ook het plaatsen van foto’s verleerd? :wink:

1 like

Aaahhh ja inderdaad…:joy:

1 like

3 likes

Dit is geen cilindergang horloge hoor.
Ander uurwerk in een cilindergang kast gezet ooit ?

2 likes

Oohhh dan ben ik er wel langer uit dan ik vermoede…:disappointed: spillegang?

Zo te zien gewoon Swiss lever

1 like

Mmmnn m.a.w niets bijzonders…? Van het verleden geen idee…deze verkoper ( 74 ) vertelde dat het van zijn vader is geweest…maw ca 100 jaar…

Nou ja…tis ook voor de gein en loopt als een trein. :wink:

Liever een Swiss lever uurwerk dan een cilindergang

Wijzers horen ook niet bij dit horloge zijn ooit vervangen.

De XII hoort absoluut bovenaan te staan. En de seconde aanduiding dus onderaan.
Het lijkt mij dat het uurwerk niet goed gemonteerd is. Zou ik even naar kijken.
Ik kan het op de foto niet zien maar het is misschien simpel op te lossen( schroefjes denk ik).

Het uurwerk past maar op één manier in de kast door de vlakke kant. (en de gaatjes in het deksel) Kast en uurwerk zijn een “Mariage” . (Dus niet bij elkaar horend)

1 like

Volgens mij is er flink aan gevijld om die vlakke kant te laten passen zodat de veerton ongeveer achter het opwindgat uitkwam. Het lijkt mij toch niet dat er zo’s stuk van de ankerkloof hoort te ontbreken; zelfs de halve schroef is weg :grimacing:

1 like

Was me niet eens op gevallen. Wel creatief, in die tijd beter dan weg gooien. (Als het tenminste een poos geleden is gebeurd)

1 like

Wel creatief inderdaad, maar ook wel hobbybob. Een horloge waar de 12 niet bovenaan staat is maar matig functioneel. Dan zou ik er nog eerder een opwindgat bij boren :innocent:

Wow, vreemde vader, ik zou eerder zeggen een “Mariage” vader.
Tja, je komt vreemde dingen tegen in horloge land.
Hier is nog zoiets uit de oude doos,
horloge met sundail

Inderdaad, je kijkt beter dan ik. Ik sliep nog denk ik :sleeping:

1 like

Geen punt, overkomt mij ook wel eens :sweat_smile:

1 like

Eigenlijk verwacht je dit te zien.

2 likes