Ik heb een Cylindre 10 Rubis, 14K gouden zakhorloge in mijn bezit.
Helaas is het glas gebroken en ik durf het uurwerk niet op winden, bang dat ik meer schade aanricht dan goed doe.
Kan iemand mij meer vertellen over dit horloge?
Het is een mooie kast met een eenvoudig uurwerkje,
ik kan me vergissen maar vraag me af of er een nieuw
uurwerkje in is gezet want ik kan de 10 rubis op het
eerste gezicht niet ontdekken en vind dit uurwerkje
niet echt bij de dure kast passen.
Misschien dat er iemand met meer verstand van zaken
er iets over kan zeggen.
Ik zie er op het eerste gezicht al 3 zitten… dus 6 zitten er minimaal in…
het “Cylindre” slaat op de Cilindergang… als je goed kijkt kun je onder de balans het “ankerrad” zien, waarvan de tandvorm ons verteld dat het hier inderdaad om een Cilindergang uurwerk gaat…
dat lijkt me goed te passen bij de rest van het horloge… maar ik ben geen expert op dat gebied…
't uurwerkje lijkt me zo op het eerste gezicht in goede staat… een goede horlogemaker zou em eens een beurtje kunnen geven… dan zal ie waarschijnlijk gewoon weer lopen…
't is alleen de vraag of de waarde van het horloge an sich de kosten van een beurt rechtvaardigt…
Ik denk dat je gelijk hebt. Het is een mooie kast, maar niet overdreven luxe. Met een middelmatig uurwerk (qua afwerking), niets raars aan. Ook zie ik geen aanwijzingen dat er geknutseld is aan het uurwerk.
Met de ankerpaletten en de plateausteen zit je al aan 9. Als je goed kijkt, zie je dat het ankerrad ook is gelagerd, 10.
Ik kan het uurwerk trouwens niet 1,2,3 identificeren. Lijkt op een heel vroege ETA, maar zeker weten doe ik het niet.
proest… inderdaad… maar als ik even beter kijk… zie ik er al 4…plus de 4 aan de andere kant… maakt al 8… 2 in de gangtreinbrug, 1 in de “ankerrad” brug en 1 in de balansbrug… en dan in de platine de andere 4… 't centraalrad lijkt me gewoon een metalen lagerbusje… maar daar zouden eventueel de ontbrekende 2 in kunnen zitten…
ik ken het uurwerk verder niet… maar ik vind het er netjes uitzien…
Gangrad (cylinderrad, ankerrad of hoe je het ook wilt noemen), 4e rad en 3e rad elk 2 stenen (boven en onder) dat zijn er 6; de balans een lagersteen en een deksteen op beide tappen, dat zijn 4 stenen: totaal 10 stenen… B)-
Vaak zie je bij dit soort uurwerken met minder stenen dat het centrumrad wel met een steentje in de platine gelagerd is, maar niet in de kloof. In dit geval, ga ik er van uit dat Paul K de spijker op zijn kop slaat.
Neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat het uurwerk gewoon in het horloge hoort
Wat mij bezighoud zijn de kleine tekens/krabbeltjes die horlogemakers achter laten aan de binnenkant van de kast. Is dat alleen een soort handtekening of zitten er nog meer betekenissen achter?
Dat denk dan weer wel te weten, het zijn meestal service data en
evt. de naam van de uitvoerende uurwerkhersteller.
hendrik Schreef:
Wat mij bezighoud zijn de kleine
tekens/krabbeltjes die horlogemakers achter laten
aan de binnenkant van de kast. Is dat alleen een
soort handtekening of zitten er nog meer
betekenissen achter?
Ik snap de gedachtegang wel. Laatst kwam er een heel vroeg zakhorloge van Eberhard voorbij op WUS. Het uurwerk was van een opvallend matige kwaliteit, leek wel van blik. Ik had er ook mijn vraagtekens bij. Dat zijn we van zo’n luxemerk niet gewend en dan gaan er bellen rinkelen.
Toch bleek het 100% authentiek. Ze waren net bezig met produceren en moesten zich nog opwerken tot luxemerk.
Je ziet wel vaker cilinder uurwerken in gouden horloges. Deze lijkt me nog van een betere kwaliteit. Er zijn er ook nog wel met 4 rubis in een gouden kast.
Ik heb gisteren precies hetzelfde zakhorloge van mijn 86jarige oma gekregen. Het is van haar vader geweest en hij heeft het gekregen bij zijn pensioen op de mijn Julia in Kerkrade. Helaas werkt deze ook niet meer.