Is er iemand die weet wat voor zakhorloge/uurwerk dit zou kunnen zijn?
Volgens de eigenaar (vriend van me) komt ie uit begin 20e eeuw. Ik zie op sommige onderdelen in het handschrift van de horlogemaker: “39”.
Betekent dat ook dat het moeilijk is om hier onderdelen voor te vinden? Zoals je ziet is er iets afgebroken van een plaatje. Ook is er een verbogen tap van het ankerrad.
Dank je, Macx.
Helaas geen kaliber nr. Het enige nummer, behalve het case nummer is het serienummer van het uurwerk: 590141
Kun je hier nog verder mee?
Ik zal in ieder geval ook eens bij Cyma en Longines kijken.
Ik heb momenteel geen andere foto’s dan deze, omdat het uurwerk gedemonteerd is.
Mag ik vragen hoe je bij zo’n zoektocht te werk gaat? Gebruik je soms Google Lens?
Geen idee, maar hij heeft volgens mij alle boeken die over uurwerken gaan.
Ik denk dat het die Flume K2/3 boeken zijn. Ik heb ze zelf niet. All n maar Gruen waar die setting bits specifiek bij vermeld staan. Dacht dat @wbcoupe of @Lexaf wel van die generieke boeken hebben?
Ik heb van Flume de Kleinühre- Schlüssel Band 2/3 uit 1958, de K2 en de K3 (met dank aan @LVA)
Maar ik vind het nog steeds lastig zoeken omdat Flume werkt met de voorzijde van het uurwerk, dus moeten dan altijd de wijzers en wijzerplaat er af. Als dat niet echt noodzakelijk is doe ik dat liever niet.
Die Paulson Master Key boeken zijn nog moeilijker te vinden denk ik, maar als het moeilijk wordt is @wbcoupe altijd wel zo aardig om iets voor me te willen opzoeken.
Als iemand toevallig nog een exemplaat van Paulson heeft liggen die niet gebruikt wordt… ik houdt me aanbevolen.
Op Ebay vond ik er wel eentje te koop staan, maar bijna $ 70,-- + $35,- verzendkosten vond ik toch een beetje te gortig.
Zelf heb ik ook nogal eens plezier van de boeken van Heinz Hampel:
Maar die behandelen alleen de wat modernere automaten. Deze boeken zijn ook óut of print, maar antiquarisch nog wel goed te verkrijgen. Helaas ook niet goedkoop.
Verder heb ik via Google Lens een vergelijking gezocht en kwam ook bij een onderwerp in dit forum terecht: Reparatie en service Tissot zakhorloge uit 1912
Maar het keyless work lijkt daar niet bij te passen.
Nee, helaas niet. Gewoon de originele hardcopy uitgaven. Digitaal zou wel mooi zijn, dan kon ik ze in de digitale bibliotheek (als die nog bestaat) van HF ter beschikking stellen.