Zakhorloge Dominator

Goedemiddag,

Als nieuweling hier op het forum zou ik gaarne wat info willen hebben over het afgebeelde zakhorloge wat ik heb gekocht op de Rikketik in Houten.
Ik heb eigenlijk niets met zak of gewone horloges maar meer met Franse pendules uit de art nouveau periode.
Ik vond dit horloge zo mooi dat ik de verleiding niet kon weerstaan om het te kopen.
Kan iemand wat meer vertellen over dit merk ? Ik heb wat gegoogeld en zag dat het waarschijnlijk door Schwob freres & co is gemaakt in Zwitserland of door een andere firma bij een latere fusie. Heeft iemand de juiste info en ongeveer het jaar van fabricage ?
Het uurwerk loopt nog prima maar ik moet het horloge wel ongeveer elke 6 a 7 uur opwinden. Is dit normaal ?
Hoe kan je eigenlijk een ( zak )horloge ongeveer dateren ? Aan de vorm van de wijzers of cijfers of aan het opwindknopje ?
Alvast bedankt.

Mooi zakhorloge hoor.
Ik heb er de ballen verstand van maar elke 7 uur opwinden kan natuurlijk niet normaal zijn. Op dit forum is ontzettend veel kennis aanwezig dus de oplossing is nabij :slight_smile:

Hendrik

Tja, een veer uit die tijd kan(zal) zijn kracht verliezen, geen/verdroogde olie, slijtage van het mechaniek (het is een cylindergang zo te zien?) Ik moet zeggen dat ik de Mucha achtige afbeelding magnifique vind!

MartijnV Schreef:

Tja, een veer uit die tijd kan(zal) zijn kracht
verliezen, geen/verdroogde olie, slijtage van het
mechaniek (het is een cylindergang zo te zien?) Ik
moet zeggen dat ik de Mucha achtige afbeelding
magnifique vind!

Ik vond die afbeelding ook heel mooi en mede daardoor gekocht. De verkoper zei dat het ook een afbeelding van Mucha is.

Het zal er in ieder geval op geïnspireerd zijn :slight_smile: Ik denk dat o.a. forumlid Koen hier nog wel langs zal komen, één van de zakhorloge kenners hier :slight_smile:

Dat is een mooi zakhorloge, ik zie geen zilvermerkjes, dan zou de kast wel eens van nikkel gemaakt kunnen zijn.
Het uurwerk lijkt me een MST kal 56.

Chris Kellner uploaded this image to

Hier is nog meer te vinden van MST.
http://mirius.co.uk/CalibreIndex.htm?Cylinder,MST

Bedankt voor de info, diashock. De kast is inderdaad niet van zilver maar van argentan, een soort legering volgens de verkoper.
Bedankt voor de link naar mirius.co.uk, het ziet er inderdaad naar uit dat dit de maker is. Het uurwerk lijkt inderdaad het meeste op nr. 56 in de lijst met nog enkele minime verschillen. De nummering van al die uurwerken lopen niet achter elkaar, er zitten nogal wat gaten van missende nr’s tussen dus het kan misschien nr. 55 of 57, of een ander nr. zijn.
Nogmaals bedankt, ben weer wat wijzer. :slight_smile: