Zakhorloge Draga

(upload://nYNQRN4iTtRun3gjkLJeYSoxj6g.jpeg)

Met het opruimen van spullen van mijn opa kwam ik fit zakhorloge van Draga tegen vermoedelijk uit Zwitserland Heeft iemand uit deze community meer informatie over dit type horloge zoals deze producent de leeftijd Is het een veelvoorkomend exemplaar Kan er weinig over vinden
Met groet en dank
Errol

3 likes

Prachtig om te bezitten!

1 like

Dit is heel bijzonder want het uurwerk ligt er eigenlijk ondersteboven in.
Normaal zitten de wijzers niet aan de achterzijde op het uurwerk.

3 likes

Mooie vondst.

Apart inderdaad; zat me nog even af te vragen of het geen hobbystukje was en de wijzers de verkeerde kant op draaien, maar er zit zo te zien een extra rad tussen het palrad en de veerton dus loopt hij de juiste kant op.
Leuk ding; zie je niet vaak :+1:

1 like

Wat een interessant horloge! Helemaal eens met @Scudo en @wbcoupe!
De zo te zien zilveren kast kan wel een poetsbeurtje gebruiken. Als het horloge nog functioneert is het misschien ook wel de moeite waard om het een servicebeurt te (laten) geven bij een horlogemaker die verstand heeft van oude (cylindergang) uurwerken. Het is gemaakt waarschijnlijk vóór 1925 gezien de aparte knop links naast de kroon om het horloge gelijk te kunnen zetten. Na die tijd werden de uurwerken meestal gemaakt met een gekombineerde functie waarbij het horloge met de kroon werd opgewonden en dan gelijk kon worden gezet door de kroon uit te trekken (keyless work)

Draga was best een mooi merk indertijd. Ik heb zelf een exemplaar van een veel latere periode (eind jaren '50).

Hieronder nog een aardige advertentie uit 1947

1 like