Zakhorloge geen idee

Hallo Kenners.

Ik ben misschien een geluksvogel, maar heb geen idee.
Het horloge (zie linkje voor foto’s en filmpje) is in mijn bezit gekomen, net op tijd voordat het helemaal van de wereld zou verdwijnen.
https://www.dropbox.com/sh/r0mzypo843syfsc/SMjBYrJwXC

Nou heb ik echter geen idee wat voor merk/kwaliteit dit horloge is.
Dat het redelijk oud is geloof ik wel maar is het iets dat ik zou moeten verzekeren of gewoon maar voor een paar tientjes via MP weg moet doen?

Graag jullie reacties of tips.

bedankt alvast,
Peter

Leuk klokje, maar deze hoef je niet te verzekeren. :wink:
Het horloge is rond 1900-1915 gebouwd, dit is te zien aan het pinnetje naast de opwindkroon die ingedrukt moet worden om de wijzers te verstellen.
De kast is gemaakt van Argentan, dat is een zilver/zink legering als ik me niet vergis en het is voorzien van een cilinderuurwerk.
Aan de verziering van de kast te zien denk ik dat het om een Frans horloge gaat.
Nu nog een zakhorlogestandaard er bij zoeken en je hebt iets moois voor op de kast.

Het ‘maillechort’ is een legering van koper, nikkel en zink, dit heeft een
zilverachtige schijn, en om deze reden ook wel Argentan genoemd; ontwikkeld
door de Franse heren Chorier en Maillet in 1819, die het benoemden als maillechort.

Bron: Wikipedia.fr

Met vriendelijke groet,
Inca

Bedankt voor de aanvulling Inca.(tu)

Dank voor de informatie, ik ben al stuk wijzer.

Vraag me alleen af wat voor merk het horloge is.
Ik kan nergens iets van een merknaam vinden of was dat normaal voor “goedkope” klokjes in die tijd?

Dank voor de informatie, ik ben al stuk wijzer.

Vraag me alleen af wat voor merk het horloge is.
Ik kan nergens iets van een merknaam vinden of was dat normaal voor “goedkope” klokjes in die tijd?

Heel veel zakhorloges uit die tijd zijn ongemerkt, zowel de goedkope alsook de dure.
Soms staat wel de naam van de winkel die het horloge vekocht op de wijzerplaat.