Zakhorloge geerfd

Ik heb een gouden zakhorloge geerfd en zou heel graag de waarde willen weten. Het staat op de binnenzijde vol inscripties. Het loopt nog!


Wie kan mij hier iets over vertellen? Bedankt alvast

3 likes

Dag Nicole,
Om iets meer te kunnen zeggen over je horloge is een scherp plaatje van het uurwerkje een must, daarvoor dien je het 2e dekseltje even (te laten) op te lichten.
Zo te zien ontbreekt de uurwijzer…
De waarde is mocht het een eenvoudig uurwerkje betreffen, het netto gewicht van de kast x de goudwaarde in kt.

Spiral breguet bekent overigens niet altijd dat het een breguet is, maar werd vaak gebruikt als kwaliteitsstamp. Gaarne inderdaad een foto van het uurwerk.

Wijzer ontbreekt niet maar ze staan exact op 12 uur en dus boven elkaar

Idd. je hebt gelijk, had het plaatje niet ingezoomd…
Excuus!


Zie hier het uurwerk

2 likes

Dat is idd een standaard uurwerkje van een voor mij onbekende fabrikant,
de waarde is dus ong. wat ik al eerder heb gesteld.
Overigens zie ik nergens goudmerkjes, het horloge kan dus ook goldplated (verguld) zijn wat de waarde doet dalen naar wat een liefhebber er voor over heeft…

Hopelijk kun je hier iets mee…

Dank je voor de informatie. Het gaat terug in de kast dan. :wink:

1 like

Op het binnendeksel staat “metal”; deze vermelding kom je eigenlijk alleen op echt gouden kasten tegen om aan te geven dat in tegenstelling tot de kast het binnendeksel niet van goud is.
Ik denk dus dat het wel degelijk om een massief gouden kast gaat.

1 like

Het is er wel degelijk een. Even downloaden en inzoomen. :face_with_monocle:

Ik weet niet wat jij ziet, maar ik zie alleen “spiral breguet” Lijkt mij sterk dat zoiets op een Breguet zou staan :grin:
Of bedoel je dat er een Breguet spiraal in zit? Daar lijkt het inderdaad wel op :thinking:

1 like

Ik sluit dat ook niet uit hoor :wink:

Maar merkjes zouden het toch wel iets makkelijker maken om een waarde te bepalen…

1 like


Misschien zien jullie in de deze foto’s nog meer informatie?

1 like

Dat klopt. :sweat_smile:

Op de voorlaatste foto te zien 14 karaat goud.

Oké dat heb ik niet gezien…

Zat nog even het gegraveerde deksel te ontcijferen…

Ancre-----Lever escapement
Levees visibles—visible (jeweled)pallets
Double Plateau-----double roller
Spirale Breguet–Overcoil hairspring

Volgens mij een normaal uurwerkje van gemiddelde kwaliteit, niet echt bijzonder imho.
Maar ik heb ook niet alle wijsheid in pacht hoor…:wink:

1 like

Ik ook niet :sweat_smile:
De laatste foto’s kon je trouwens nog niet gezien hebben, want die stonden er net nog niet. :grin:

1 like

Nou zoals @wbcoupe al aangeeft, de kast is 14kt dus het horloge heeft minstens de waarde van het gewicht in goud buiten de imho misschien onbetaalbare emotionele waarde… :wink:

Het horloge en het uurwerkje zijn Zwitsers eind 19e begin 20e eeuw zien er netjes uit dus misschien kun je er iets meer voor krijgen bij een echte liefhebber.

Succes in ieder geval!

1 like

Dank jullie wel! Ik ben heel wat wijzer geworden. Fijn dat jullie de moeite nemen om alle foto’s zo nauwkeurig te bekijken

2 likes

Dat dus. :+1: Nee, een Breguet is dit niet. Dan kon je je huis afbetalen…

1 like

Ah, ik lees nu net dit draadje en denk dat het misschien aardig is om iets meer te vertellen over de spiraal i.v.m. een opmerking van een ander lid bovenin deze draad.

Het is correct dat het geen Breguet uurwerk is,
Om echter deze term te gebruiken als kwaliteitsstamp is een statement die volgens mij een nadere toelicht behoeft.
Daarom zal er gekeken moeten worden wat de term in feite inhoud.
Voor de horloge liefhebbers die ook wat van de technische kant willen weten zal ik hier iets over melden.
Overigens kan u deze informatie ook elders terug vinden middels andere kanalen.

Er worden normaal gesproken twee soorten spiralen gebruikt in horloge uurwerken.

De vlakke spiraal en de Breguet spiraal.

Er bestaat ook nog een cilindrische spiraal maar die wordt niet toegepast bij de gebruikelijke horloges en is dus niet nodig om hier iets over te melden.

De vlakke spiraal wordt het meest gebruikt omdat die de minste ruimte inneemt. Door de asymmetrische beweging verplaatst het zwaartepunt echter waardoor het effect heeft op de isochronie, ofwel de slingerbeweging en zo ook dus de amplitude.

De Breguet spiraal heft dat probleem op door de vorm van de spiraal, en wel door de buitenste winding een fractie naar boven en naar binnen te buigen. Meestal wordt er dan ook een compensatiebalans toegepast. Het enige is wel dat deze toepassing de hoogte beĂŻnvloed waardoor een horloge niet zo plat resp. dun kan zijn net zoals u dat wilt noemen.

Een aardige aanvulling op deze uiteenzetting als volgt; van een vlakke spiraal kan indien nodig zelf een Brequet spiraal worden gemaakt, dit vereist echter wel de nodige vakmanschap, kennis en vaardigheid van een horlogemaker om een spiraal zodanig te plooien dat het de vorm krijgt van een dergelijke spiraal. Het kan echter niet in alle gevallen, de lengte van de spiraal is enorm belangrijk en cruciaal voor de juiste afstelling en werking.

De kwaliteit resp. zuiverheid van de werking bij het toepassen van een Breguet spiraal wordt zeker positief beĂŻnvloed, maar dat wil nog niet zeggen dat de totaliteit van het uurwerk onder de noemer betere kwaliteit is.
Daarvoor is het noodzakelijk om ook de gebruikte materialen te beoordelen en natuurlijk ook de toepassing van o.a. de lagerstenen.
Hier een voorbeeld van een dergelijke Breguet spiraal.
dixi

Breguet spiraal

6 likes