Beste mede uurwerkfans,
Eerst en vooral mezelf vlug even voorstellen:
Ik ben matthias, en ben sinds een tijdje wel gefascineerd door uurwerken, maar ben nog jong, dus het budget is beperkt.
Mijn grootvader is een tijdje geleden overleden, en nu heb ik bij de spullen die voor de vuilbak waren een oud zakhorloge gevonden. Het lijkt me vrij oud, en is in niet zo’n zeer goede staat. Er zit geen glas meer in, en de wijzerplaat is in een slechte staat (2 gaten in).
Het materiaal langs de buitenkant lijkt nog vrij proper, ik zie geen scharen, wel groene vlekken.
Op de achterkant staat een afbeelding, met er EP of iets dergelijks gegraveerd.
De achterkant kan open, langs de binnenzijde van het deksel staat “1937”(mogelijk aankoopsdatum?), lijkt me precies zelf gedaan, “switzerland”, niet zelf gedaan, “43” en “9691” wat ook niet zelf gedaan is.
Op het deksel langs de binnenzijde staat niets, maar blijkbaar kon dit ook vrij vlot open, en daar zit dus het uurwerk zelf. Op dit deksel staat langs de binnenkant terug de 43 en 9691, en weer iets dat er zelf in gedaan is, maar hiervoor heb ik een vergrootglas nodig.
Na even zoeken denk ik dat er dit staat:
Bovenste: “1” of “z” en “H 3”, de h kan ook iets totaal anders zijn
Middelste:1575of 1535
Onderste:1536
Op het uurwerk zelf staat volgens mij “Avance retard”
Ik heb trouwens geen idee of het nog werkt, ik vermoed dat ik iets ontbreek om het op de winden, want er zitten 2 gaatjes in waar wel iets om op te winden zou op kunnen passen. Verder ontbreekt er ook een secondenwijzer onderaan aan de 6.
Mijn vraag is dus of dit iets waard zou kunnen zijn?
Natuurlijk zegt dit niets zonder foto’s, verder kan ik nog extra specifiekere foto’s maken moest dit nodig zijn.