Zakhorloge goud of geen goud

Goedenavond,

Ik heb een horloge gezien die word aangeboden als zijnde 18k goud.

Alleen in de achter deksel staat geen 18k maar juist andersom k18.
Is dit ook echt goud of word 18 karaats nooit aangegeven als k18

Misschien Arabisch goud?
Die schrijven toch van rechts naar links…:wink:
Sorry maar zou het niet weten…

1 like

Het blijkt een mengsel van 18k en 14k te zijn volgens de bron. Ik ben het nog niet tegen gekomen dus ik zal het toch testen.

1 like

Klinkt als lulkoek om eerlijk te zijn. Er zijn een aantal vaste karaat eenheden en iets tussen 14k en 18k in bestaat niet. Althans daar kwam je niet mee langs een waarborg. De symbooltjes zijn ook heel vreemd, of het moet iets echt exotisch zijn in een lettertype dat ik niet herken.

2 likes

RK duid op rolled gold imho en net als GF (goldfilled) verguld

2 likes

Als het echt goud is moeten er behalve de zuiverheid ook merktekens in staan. Die zie ik nog even nergens staan. :thinking:

1 like

Vond het ook vaag, zal er zeker (niet teveel) geld op inzetten. De wijze tip uit het artikel was wel dat niet alles met 14k of 18k persé goud is.

1 like

Ik ben K18 vaker tegengekomen achterop massief gouden wijzerplaten (in 18K).

image

hier de merktekens, voor 18 K goud zou er dus ergens het cijfer 750 moeten staan .
De 1 in die K18 vindt ik er ook niet echt uitzien als een 1

2 likes

Lijkt meer een Y
Van yzer :wink:

2 likes

In veel landen zijn door goudsmeden verschillende tekens gebruikt. In Nederland werd heel lang een ijkenkbad gebruikt voor 14k en daar kijken mensen in andere landen van op. Ik denk dat het 18k goud is, maar niet 100% zeker. Meten is weten!

Als het al goud is, is het duidelijk, dat het voorwerp in ieder geval NIET in GB, NL, FR, D, CH of Rusland gemaakt is. De goudmerken van die landen zijn makkelijk te herkennen en het enige merk dat Twan laat zien lijkt in de verste verte niet op de merken uit die landen.
Dus blijft de vraag uit welk land de kast zou kunnen komen, als we willen/hopen dat het een kast uit goud is.
Zijn er foto’s van de wijzerplaat en/of van het werk?
Ik ben echter van mening, dat we hier een stempel van een fabrikant hebben en niet een edelmetaalmerk.

Arabisch is 24k :slight_smile:

Voor sierraden ja, gebruiksvoorwerpen van 24K blijven dat niet erg lang :thinking:

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie discussies over dit horloge.
Ik heb het bieden even onhold gezet vanwege de grote twijfel.

Hierbij stuur ik jullie meerdere foto’s van het Zakhorloge.

Ik dateer het horloge op pak weg tweede helft/einde 19e eeuw.
Op het binnendeksel staat Genève.
Dat betekent, dat er bij een kast uit edelmetaal, dan ook de Zwitserse edelmetaalmerken horen. En die zijn nergens te zien.
Dus ik blijf bij mijn eerdere inschatting, dat de kast niet uit edelmetaal is.

Edit: ik weet niet welke van de twee bieders jij bent, maar ik vind beide bedragen erg moedig.

1 like

Hoi Maurits,

Ik heb mijn bod ingetrokken, ik vond het te riskant worden omdat ik ook geen andere merktekens kan zien.

Maar mijn bod was lager dan de 2 die er nu opstaan.

En idd ik vind het ook moedig van ze.

Toch lijkt op een van de andere foto’s wel degelijk het Zwitsersers goudmerk te staan:

image

1 like

Je hebt gelijk. Er zijn meer foto’s dan Twan geplaatst heeft. Het lijkt op een vrouwenhoofd.
Dus dan blijft de vraag hoeveel de kast weegt. 18 karaat brengt ca. 25€ per gram.

1 like