Zakhorloge hebdomas 8 days

Ik heb een Hebdomas Moeris grand pris 8 jours Zakhorloge en zou graag de achterkant open maken.
Wie kan mij vertellen hoe dit moet?

Geklipse achter deksel, met een boterham mes van boven kant openen :slight_smile:
Charnier is onder.

1 like

Overigens is er aan de achterkant niet echt veel te zien. Alleen een grote veertrommel.

1 like

Als ik met een mes het achteklepje ga proberen te openen dan ben ik er van overtuigd dat ik het horloge beschadig.

Das nou net de kunst. Zolang je het mes precies in de groeve zet en neerwaardse druk blijft uitoefenen moet het goed gaan. Schuin gaan en wrikken…kun je er op wachten. Je zou voor de zekerheid de boel kunnen afplakken.

Vraagje uit nieuwsgierigheid. Waarom wil je het openmaken.
Als je de klep open krijgt, zie je niets meer dan de achterkant van de veerton.
En als je de veerton er ook uithaalt, een handeling die ik je zeker niet zou aanraden. dan zie je trouwens nog niets. Het uurwerk zit aan de voorkant en wel achter de wijzerplaat tussen twee platines, dus als je de wijzerplaat ook weghaalt, dan zie je nog niets.
Maar als je echt wil weten hoe een dergelijk uurwerk in elkaar zit, dan wil ik met alle plezier wat foto’s plaatsen.

Ik wil de achterkant open maken om te zien of er nog specifificaties over het horloge te vinden zijn.
Ik wil het verkopen en vervolgens een opdraaibare Junghans kopen als meer praktische vervanging van dit erfstuk dat anders maar in een la ligt te liggen.
Poging tot openen met een mes had het resultaat waar ik al bang voor was.
Ik zal een professional opzoeken.
Bedankt voor het meedenken. Groet Olivier, over en sluiten.