Zakhorloge hoe te openen en sleutel

Hallo kenners,

De vorige keer ben ik hier perfect geholpen door alle kennis wat hier rond loopt:)
Ik heb 2 zakhorloges, kunnen jullie mij helpen aan info, alle info is welkom.
Maar heb 2 specifieke vragen.

De doxa is een groot zakhorloge (groter dan standaard formaat, heeft dit naam trouwens?).
Ik krijg die achter kant niet open, met geen mogelijkheid met een aardappelschil mesje. Doe ik wat verkeerd.? Zie ik wat over het hoofd…?

En het tweede zakhorloge is juist een formaat kleine dan de standaard en oogt erg oud, echter ik mis een heel klein opwind draaisleutel enig idee hoe ik hier aan kom? Denk niet dat mijn plaatselijke juwelier dit heeft.

Heren en eventueel dames, ik bedankt u alvast bij voorbaat.

En dan zakhorloge 2

Op marktplaats staat altijd iemand die een hele serie sleutels heeft. Daar zit er altijd wel eentje bij die past. Op de rikketik beurs in Houten liggen ze ook altijd. Als je je horloge meeneemt kun je passen welk sleuteltje je nodig hebt. Ze kosten maar een paar euro

Leuke horloges :smile:
Je zet dat mesje toch wel aan de goede kant van die lip toch? Op je foto moet ie dus onder de uitstekende lip gestoken worden. Eigenlijk zou ie al open moeten kunnen met je duimnagel er achter haken o.i.d.

Openen zou idd zonder mesje al moeten kunnen, maar je moet sowieso bij het lipje zijn.
Voor wat betreft de sleutels: ik heb zelf voor een paar euro een setje sleutels op Ebay gekocht: zit alles bij, van groot naar klein. Die tweede lijkt me zo op basis van die eerst foto een oud snek/spillegang horloge, waarvan de buitenkast mogelijk mist. Normaliter zit de opening voor een sleutel namelijk altijd onder een buitendeksel of buitenkast. Vraagt om meer foto’s. :wink:

Die 2e lijkt inderdaad een oud spillegang horloge.