ik kwam in het bezit van deze zakhorloge via een erfenis. Kan iemand aan de hand van bijgevoegde foto’s hier meer over vertellen ? Dat het een gouden zakhorloge is is mij wel duidelijk maar voor de rest heb ik geen benul van welke periode dit uurwerk dateert. Het werkt in ieder geval nog perfect.
Alvast dank.
met vriendelijke groet,
Pascal
Zo te zien een uurwerk van goede kwaliteit. Er zit een Breguet spiraal in en dat deden ze niet in simpele horloges.
Ook de aanduiding dat er 15 rubis in zitten (= 15 robijnen lagertjes) wijst op een goed uurwerk destijds.
Ook is het een ankergang uurwerk dat wel beter was dan de destijds veel gebruikte cilindergang uurwerken.
Je moet de wijzers verzetten door het gelijktijdig indrukken van het knopje naast de kroon en het draaien van de kroon en dat wijst grofweg dat het horloge van vóór 1920 is.
Ik wilde bijna typen ‘een alles in een dozijn zakhorloge, waarde is goudprijs in gewicht’ maar de eerste twee antwoorden doen mij nog een hoop leren over zakhorloges
De goudstempel is van Helevetia, dus een in Zwitserland gemaakte kast in 18k goud. Bij de tweede foto staat er op vier uur een klein logo, dit wijst waarschijnlijk op de fabrikant van het uurwerkt, maar ik herken het zelf niet direct.