Ik heb een aantal jaren geleden een zakhorloge gekregen, maar ik weet er niets vanaf. Is deze de moeite waard om te restaureren? De wijzerplaat is beschadigd en de uurwijzer is krom. Loopt verder perfect maar niet voor lange tijd.
Aan de binnenkant van het klepje achterop staat Depose met daaronder Argentan. Boven die tekst staat een logo van een P met een x er door. Daarboven het cijfer 11.
Onder bij het scharnier staat 141295 met daaronder een cijfer 6.
Verder staan er wat handtekeningen en datums licht ingekrast door horlogemaker(s).
Op de rand van de kast komt ook nog een cijfer 6 of 9 voor, verder niet gemarkeerd.
Een zeer simpel zakhorloge. Restauratie niet waard naar mijn inziens.
Argentan is eigenlijk Alpaca. En niets waard eigenlijk.
Alpaca is een zilverkleurige metaallegering van koper, zink en nikkel. Het wordt dikwijls nieuwzilver genoemd. Andere namen die gebruikt worden voor deze nikkellegering zijn: hotelzilver, nikkelzilver, armeluiszilver, Berlijns zilver, maillechort en argentaan.
De gebruikte metalen kunnen in diverse verhoudingen worden gemengd. Voor Alpaca 12 is de verhouding:
koper: 64 à 65 %
zink: 23 à 24%
nikkel: 12%
De waarde van dergelijke zakhorloges in geld uitgedrukt is laag, dus als je hem wilt laten opknappen om te verkopen dan heeft dat duidelijk geen zin.
Je schrijft verder niet van wie je het horloge gekregen hebt maar mogelijk heeft het emotionele waarde. (Ooit van je opa geweest bijvoorbeeld). Dan kan het toch zin hebben om er iets aan te laten doen.
Een servicebeurt van het uurwerk zou ik dan aanbevelen om hem weer beter te laten lopen en verdere slijtage aan het uurwerk te voorkomen. Bij de meeste horlogemakers moet dat voor tussen de 50 en 100 Euro wel lukken, voorop gesteld dat er geen onderdelen vervangen hoeven te worden. Restauratie van de wijzerplaat is een kostbare zaak en zou ik niet doen, ook omdat de beschadigingen bij de historie van het horloge horen.
Het is zo te zien een Frans zakhorloge uit de jaren 1900-1915, het uurwerk is nog herkenbaar en is van het merk Parrenin.
Het uurwerk op de afbeelding heeft een andere bovenste brug, de afnemers van de uurwerken konden vaak kiezen hoe het uurwerk er uit kwam te zien en ook hoe duur.
Soms zijn de letters HP van Hippolyte Parrenin te vinden in de buurt van het balanswiel.