Zakhorloge. Is volgens mij ca.120 jaar oud.

Hallo horlogeliefhebbers, ik ben redelijk nieuw op dit forum.
Ik heb een zakhorloge volgens mij van ca. 120 jaar. Loopt nog fantastisch en ik gebruik het elke dag. Het loopt een halve minuut voor per etmaal. Ik heb een vraag, waarvan ik hoop dat iemand hem kan beantwoorden. Op de wijzerplaat is in het midden iets geplakt, denk ik, om de uren te geven van 12 uur naar 24 uur. Kan dit eraf zonder de wijzerplaat te beschadigen? volgens mij is het niet origineel.

4 likes

Op Chrono24 staat er één , zelfde model. zal wel zo horen dan?

1 like

De wijzerplaat is emaille, dus dat zit erin gebakken. Dus niet verwijderbaar, tenzij ze het beige gedeelte geschilderd hebben.

Volgens mij is dat een decal, werd in die tijd wel vaker gedaan. Het is waarschijnlijk niet origineel zo geleverd, maar wel uit de tijd dat het horloge nieuw was.

Je kunt het volgens mij vrij makkelijk verwijderen, misschien lukt het het makkelijkste met water, maar dan moet wel de wijzerplaat uit het horloge gehaald worden. Anders met een pennehout of cocktailprikkertje.

Denk trouwens dat het horloge iets minder oud is, hij heeft al een uittrekkroon dus ik denk niet ouder dan omstreeks 1920.

5 likes

Waarom verwijderen? Eindelijk weer eens iets aparters als al die wit zwarte zakhorloge platen.
Ik zou het mooi zo laten. Zeker als die fijn loopt.

2 likes

Ben ik met je eens, ik zou het denk ik ook zo laten. Het is wel een “period” toevoeging. Minpunt is wel dat er bij de subdial een stukje ontbreekt :thinking:

2 likes

Inderdaad. Maar ik heb, bijvoorbeeld, zelf een “oudje” uit de familie, en die heeft 1 halve wijzer.
Ik vind het prima, gewoon mooi erfstuk. Ben bang als je er aan gaat zitten dat je kans hebt dat er weer iets breekt.
Maar dat moet iedereen uiteraard zelf bepalen. :slightly_smiling_face:

Update,
dat stukje uit de subdail is volgens mij bij de voorbeeld foto van Chrono24. Die van TS is dacht ik helemaal gaaf.

1 like

Ik heb er thuis ook een liggen. Daar moet het nodige aan gebeuren…… lees: goed kapot.

3 likes

Geeft wel altijd “De juiste tijd”. :wink:

1 like

Twee keer per dag in ieder geval :upside_down_face:

2 likes

Ik bedoel dat hier een stuk uit de decal ontbreekt, vermoed dat de decal daar door het stapje in de wijzerplaat “in de lucht” heeft gehangen waardoor die kapot gegaan en dat stuk verdwenen is:

Of iemand heeft het bewust verwijderd om de cijfers van de subdial beter te kunnen lezen.

Er is hier overigens geen goed of fout voor het verwijderen van die decal. Zelf heb ik een heleboel zakhorloges liggen, en als ik er een bij zou hebben met zo’n decal zou ik die lekker laten zitten vanuit historisch oogpunt. Maar als het m’n enige zakhorloge zou zijn en ik draag die regelmatig dan zou ik hem denk ik weghalen, zo mooi is het nou ook weer niet, en af fabriek is het vrij zeker niet.

2 likes

Excact! :wink:

Maar ontopic, leuke horloges zo met die 24 uurs aanduidingen.

Dank je wel. Ik dacht ook dat het een decal is. Ik ben het helemaal eens met jouw mening over wel of niet verwijderen ervan. Ik ga er serieus over nadenken. Volgens mij is opzettelijk van de subdial de cijfers vrij gelaten, zoals jij ook al dacht. Gek dat ze de decal over de naam Invar plakken.Ik stuur nog wat foto’s op.

4 likes

Prachtig bewerkte kast :ok_hand:

Als je hem vaak gebruikt wellicht ook goed om het uurwerk een keer een servicebeurtje te laten geven, dan is wel het behoud van je uurwerk; door uitgedroogde olie kunnen de tappen erg slijten.

Mooi uurwerk; ik kende het niet, maar heb het bij Ranfft aangetroffen: https://ranfft.org/caliber/6596-Invar-19
Een Invar 19 ‴ dus, volgens Ranfft van rond 1910.

3 likes

Dank jullie wel. De kast is idd mooi bewerkt. Weten jullie toevallig waar C.M.I. voor staat en wat het precies is?

2 likes

Dank je wel. :+1:

Mooi horloge, alleen denk ik dat dit een horloge is uit de jaren 20/30. Dat omdat het uurwerk al snel verzet heeft en opwindbaar is via de kroon.

Ik heb er ook wel een paar liggen die even oud zijn of wat ouder. Vandaar mijn opmerking. 120 jaar geleden zat er nog een knopje naast de kroon om de tijd te kunnen verzetten. En misschien was het toen al uitgevonden dat je de tijd kon verzetten via de kroon, maar dan waren die uurwerken wel veel luxer uitgevoerd.

hallo Abel, Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik kwam op ca. 120 jaar door het volgende: het heeft medailles van 1902 prijs in Lille. De latere prijzen van Marseille uit 1906, die in de latere horloges van hetzelfde merk staan, staan hier niet in. Het tweede argument was het lage productienummer, 036548 voor het uurwerk en 040148 voor de kast. Ik zie heel vaak alleen nummers in de honderden duizenden. Ik weet niet zoveel over uitvindingen van opwinden en gelijk zetten. Dus daarom neem ik van jullie aan dat het horloge eerder uit 1920 is. Maakt misschien ook niet zo veel uit. In elk geval bedankt voor je info.

1 like