Dit zakhorloge heeft mijn opa vroeger als blijk van waardering van zijn werkgever gekregen. Het is een zakhorloge van John Bennet, maar op het internet vind ik niet zoveel, behalve dat het bedrijf in 1912 is gestopt. Het kan dus niet ouder zijn dan dat lijkt mij. Maar weet iemand misschien meer over het merk, behalve dat het Brits is. En over het uurwerk? Ik heb een foto van het uurwerk, maar dit wordt voor een groot deel bedekt. Weet iemand meer over de eventuele waarde en zeldzaamheid van dit horloge? Is het een gewild exemplaar? Waarom wel/niet? Er zijn er wel behoorlijk wat gemaakt aan het serienummer te zien. Daarnaast staat er een wapen op de achterkant. Kent iemand dit (familie?)wapen misschien?
Bij zakhorloges is het materiaal waarvan de kast gemaakt is zeer bepalend voor de waarde. Het lijkt er een beetje op dat dit horloge een massief gouden kast heeft. In dat geval is de waarde ongeveer gelijk aan de smeltwaarde van het goud in de kast. Om zeker te weten of het goud is moet je even op zoek naar goudmerktekens in de kast. Die zijn meestal ingeslagen aan de binnenkant van het achterdeksel.
Als het geen massief goud is is de waarde gering. Er is weinig vraag naar zakhorloges en er zijn er nog ontzettend veel van.
De leeftijd zou ik inderdaad rond 1900 inschatten omdat het uurwerk nog een drukknopje naast de kroon heeft om de tijd in te stellen.
Als je een foto van het binnendeksel kunt laten zien met de goudstempels dan kunnen we daarmee het exacte jaar geven waarin deze is gemaakt.
Ik ken er niets van en kan je helaas niet helpen.
Maar wat een mooi stuk! Ziet er me zeer goede staat uit om 100 jaar oud te zijn! Mooie scherpe wijzerplaat ook.
Waarde is altijd relatief, emotionele waarde lijkt me hier we financiële waarde wel te overstijgen. Mooi verhaal.
Succes met de zoektocht naar informatie en veel plezier ermee.
De kast is in Chester gestempeld in 1893. Helaas kan ik de maker mark niet goed genoeg zien (ik denk PT) en Chester is niet heel erg goed online te vinden (London en Birmingham zie je het meest). Het is in ieder geval een 18 karaats gouden kast, met een uurwerk met typische three quarter plate. Best een heel leuk horloge maar het is toch vooral goud waarde met een kleine premium omdat hij nog in mooie conditie is. Misschien dat @koen nog iets meer kan vertellen.
Misschien herkent iemand het wapen op de achterkant?
Lijkt mij geen wapen, maar gestileerde initialen van de eerste eigenaar. Zie je vaker op zakhorloges.
Wij hebben heel wat zakhorloges in de familie gehad maar deze is wel erg fraai.
Qua waarde zou ik denken dat je dat beter niet weet.
Het valt óf tegen, óf je wordt er onrustig van, terwijl de emotionele waarde onbetaalbaar is!
Zou zo maar de tekst kunnen zijn over 50 jaar op dit forum
Haha, je zou zomaar gelijk kunnen hebben