Zakhorloge kan geen merkje vinden ook

Weet iemand wel jaar en merk dit zakhorloge is
Is er een met een sleuteltje achter op het uur werk staat iets aez of dez ik kan er niet over vinden ben pas begonnen met deze hobby

De foto is niet goed scherp, maar ik neem aan dat je eigenlijk Avance en Retard bedoelt bij het regelkompas (het hendeltje).
Dat dient om het horloge wat sneller (Avance) of wat langzamer (Retard) te laten lopen.

Een zakhorloge met sleutelopwinding is meestal van vóór 1900. Na 1900 kwam de opwinding door middel van een kroon in de mode.

1 like

Misschien kun je nog een foto plaatsen van het hele werk zonder vinger :wink: dan worden er misschien nog wat details zichtbaar. En van de wijzerplaat graag.
Zoals @Scudo al schreef: oud.
En in die tijd werden veel horloges door kleine ateliers zonder merk aan juweliers geleverd die er dan soms wel en soms niet hun naam op plaatsten.

Ik heb verkeerde foto geplaatst sorry moet even wennen aan het forum wel fijn dat er snel gereageerd word ga het proberen nu de goede foto’s

Cylinderwerk van (mij) onbekende makelij, kast vermoedelijk onedel, de wijzerplaat ziet er nog goed uit.
Zoals met de meeste zakhorloges het geval is en vooral als er een cylinderwerk in zit, is de waarde gering.
Maar het blijft een leuk ding voor in de vitrine. Een servicebeurt gaat je meer kosten dan het horloge waard is vrees ik.
Zorg ervoor dat het sleuteltje niet kwijt raakt.

Dankje voor de reactie ik heb er ook niet veel voor betaald 20 euro vond hem gewoon leuk voor in de vitrine inderdaad :grin: had nog geen horloge met sleuteltje dus vandaar maar heb nog een vraag wat betekend G.E.Z dat is het enige merkje wat ik kan vinden

geen idee, ik heb gezocht maar vind niets.

Ik had ook gezocht zag het ergens voorbij komen iets met signed G.E.Z maar was op een veiling en als ik dat aanklikt was de tekst weg klokje verkocht haha dus had ik ook niks aan maar vind fijn dat hier snel gereageerd word ben nieuw met deze hobby dus weet nog niet veel erover maar leer het wel ooit haha