Zakhorloge ketting?

In een lotje sieraden van marktplaats zat ook deze ketting. Ik denk dat het een horloge ketting is waaraan de zgn. T-bar ontbreekt. Ik kan echter op internet moeilijk iets soortgelijks vinden. Heeft iemand van jullie weleens iets soortgelijks als horloge ketting gezien? Het heeft dezelfde lengte als een ander horlogeketting die ik heb. Alvast dank voor jullie reacties!

Ik vermoed inderdaad dat dat een zakhorlogeketting is waarvan de T-bar ontbreekt. Je ziet het ringetje nog zitten waar deze aan heeft gezeten. Het uiteinde met de grote steen hangt dan vanaf de T-bar weer naar beneden.

1 like

Dank voor uw reactie! Op zoek naar een bijpassende t-bar dus :wink: heeft u een idee welke periode? Ik denk zelf eind 1800, begin 1900, maar weet helaas niet of dit juist is.

Dat is een mooi kettinkje…zilver?

1 like

Nee, daarvoor mis ik helaas de kennis. Ik denk dat je daarvoor het beste op zoek kunt naar iemand met kennis van vintage sierraden. Ik weet niet of die hier op het forum veel aanwezig zijn :blush:

1 like

Test niet als zilver, wel als 10K goud. Heb de test 2x opnieuw uitgevoerd. Heel vreemd, zou dan witgoud moeten zijn. 14K test vervaagt dan weer. Ik ben niet zo’n ervaren tester, dus vind het lastig. Het materiaal is niet magnetisch. Geen idee welk materiaal het nog meer zou kunnen zijn

Daar heb ik al gezocht​:laughing: Ben op dit forum gaan zoeken omdat ik daar niet verder kwam :wink::rofl:

1 like

Ha, zakhorlogekettingen zijn een beetje niemandsland blijkbaar :sweat_smile:. Ik heb zelf wel een aantal kettingen voor bij de zakhorlgoes die ik heb, maar ik weet er verder weinig van.

Misschien dat hier nog iemand voorbij komt die hem wel kan dateren.

Als de ketting echt goud of zilver zou zijn zouden er haast merktekens op moeten staan. Als die er niet op staan zou het ook wit verguld kunnen zijn. Dat zou kunnen verklaren dat de test wat vreemd reageert, het toplaagje is dan goud, maar op sommige plekken komt de onderlaag er onder vandaan.

1 like

Kan inderdaad verguld zijn, maar dat zou er normaal af zijn als je test.
Merktekens hoeven niet altijd, bij lagere karaat (<14 kt) heb ik het nog gezien zonder. Bij kettingen staan ze vaak wel goed verstopt.

9-10kt is wel voorkomend, maar eerder uit Amerika. Ik geloof dat in Europa 14kt (58,5% goud) is laagste goudwaarde wordt erkend

2 likes

Klopt, heb ik zelf ook aan gedacht. Daar komt bij dat er dus ook een stukje van de ketting ontbreekt…misschien stonden daar wel merktekentjes.

1 like