Zakhorloge La Maisonette

Hallo! Graag een deskundige mening over een zakhorloge wat uit een erfenis komt. We zouden graag willen weten of we hier zuinig op moeten zijn! Oftewel: wat is de waarde?

Alvast bedankt :blush: Marielle
image|374x500

1 like

Als het uit een erfenis komt moet je er sowieso zuinig op zijn! Verder weet ik niet veel van zakhorloges, maar er is vast wel iemand hier die je meer kan vertellen.

Heeft het horloge ook een voorkant?
Uurwerk heeft prijs gewonnen en er zit een Breguet spiraal in.
Dat is al wat.

De kast is gemaakt van 14 karaat goud. Dit bepaalt meteen de waarde van het horloge, die is namelijk ongeveer gelijk aan de smeltwaarde van het goud in de kast. Zakhorloges hebben namelijk verder maar een zeer beperkte verzamelwaarde omdat er weinig vraag naar is, zeker als het geen bekend merk is.

Overigens zit er een mooi ankergang uurwerk in, het was destijds niet een zakhorloge van de goedkoopste soort.

2 likes

En toevoegend aan wat @wbcoupe al schreef: de kast is van Duitse makelij of in Duitsland geïmporteerd.
Het werk herken ik niet.

Edit: Nog eens beter gekeken en de Zwitserse stempels gezien (Eekhoorn) dus in Duitsland geïmporteerd.

1 like

Tenzij je diegene niet moest …:smirk: en dat heb je weleens.

:slight_smile:

Of bedoelde @FredvandenDobbelsteen een afbeelding van de wijzerplaat?

Als je uit de waarde afleidt dat je er niet zuinig koop hoeft te zijn, dan kan je er gerust mee gaan voetballen. Zal geen duizenden opleveren.

Is dit geen Longines? Zit de zilveren ketting er nog bij?

Waarde kan toch zomaar ergens in de buurt van €1.000 liggen… maar ik ben zeker geen kenner…

Even een juwelier binnenwandelen?

Oh ja snurk…

1 like

Kennelijk een oud merk.
In ieder geval zuinig op zijn maar ik denk niet dat er nog onderdelen voor te vinden zijn dus zo

in de vitrine zetten. Met de eventueel nog aanwezige ketting.

1 like

Inderdaad, mooi opgebouwd uurwerk, 3 geschroefde chatons, is echt betere kwaliteit. Dus wat mij betreft wel wat meer waard dan de platte goud-omsmelt-waarde… :slight_smile:

Zo’n uurwerkje doet een paar tientjes, dus dat mag je nog bij de smeltwaarde optellen, maar verder blijft het een gouden zakhorloge van een onbekend merk, lastige handel. :thinking:

Gelukkig, toch een voorkant.
Wel een mooie wijzerplaat. Als het emaiile is, ook weer prijsverhogend.
Leuk!