Zakhorloge, merk Orinoco

Dit zakhorloge heb ik van mijn oma gekregen op mijn twaalfde verjaardag. Dankzij mijn zoektocht naar een nieuw polshorloge herinnerde me ik ineens weer dat dit klokje al jaren stof ligt te vergaren in de kluis van mijn ouders. Het merk is mij compleet onbekend. Het enige dat ik jullie kan vertellen is dat het een mechanisch handopwindbaar uurwerk heeft (ik ben een beetje huiverig om het klokje te openen, helaas geen uurwerkshots). Na het opwinden tikte het weer vrolijk verder :).

Hier is in ieder geval een foto van het klokje. Excuses voor de flitser op de kleine secondewijzer, maar veel beter dan dit kreeg ik het niet gefotografeerd.

Beste Kaaspeer,

Tja, niet al te veel reacties tot nu toe, maar dat is ergens wel logisch natuurlijk. Orinoco is een van de vele voorbeelden van een winkelmerk, een fantasienaam dus. Zonder een foto van het binnenwerk wordt het raden naar afkomst en leeftijd. Mijn indruk is overigens dat een langdurig verblijf in een kluis gezien de te verwachten waarde wat overdreven is. Moet het horloge weer gaan lopen zonder te slijten, dan is een voorafgaande schoonmaak- en smeerbeurt dringend aan te raden!

Het achterdeksel (en ook het eventueel aanwezige binnendeksel) kan bij gebrek aan een kastopener voorzichtig (!} geopend worden met een zakmes, al is dat stuk gereedschap eigenlijk te scherp. Wees uiteraard zuinig op die kwetsbare emaille wijzerplaat en raak nooit met de vingers het uurwerk aan, want het altijd aanwezige zuur op de huid tast zowel het staal als de metalen beschermlaag (meestal een vergulding) van het messing aan.

En is die flitser uit te schakelen, dan zou ik dat zeker doen!

Met vriendelijke groet,
Robbert

Ziet er naar uit dat ik het dan maar laat voor wat het is. Geldwaarde heeft me nooit echt geinteresseerd. Het is gewoon een leuk klokje die ik heb gekregen op mijn twaalfde verjaardag. Het hoeft niet veel meer of minder te zijn :). Het feit dat het klokje in de kluis lag, was denk ik meer om het tegen mezelf te beschermen. Wat moet een 12 jarige (ben nu 20) met een mechanisch zakhorloge? Wegens emotionele waarde krijgt het klokje hoe dan ook een mooi plekje in een stolpje oid.

In ieder geval bedankt voor je reactie.