Zakhorloge, merk uurwerk

Mede-liefhebbers, gisteren op de Rikketik een doos onderdelen gekocht voor zakhorloges, dus vandaag meteen verder aan de slag met repareren van een mij volstrekt onbekend merk. Lijkt op Molnia, maar is het niet. Waarde nihil, ook geen emotionele waarde, alleen maar oefenen in servicen.

Het eenvoudige uurwerk heeft een logo dat ik nergens thuis kan brengen, een VW of WV in een driehoek.

logo uurwerk

Hebben jullie enig idee?

Ik denk een oude Molnija, oud russisch zakhorloge

1 like

Het wordt anders geschreven, dat is altijd ingewikkeld met die Russen. Maar welk binnenwerk tikt er (hopelijk straks weer :grin:) in? Die letters V en W kan ik niet thuisbrengen.

Die Soviets hadden de LIP inboedel toch gekocht? Misschien is het een LIP caliber?

1 like

Op mikrolisk.de kom ik dit logo wel tegen, bijbehorende fabikant is: D.C. Bourquin Port Richmond (NY), USA.

Ook hier kom ik het tegen: (stukje naar beneden scrollen)
http://www.langantiques.com/aju/?page_id=50&listpage=20&instance=1

Naam zegt mij verder ook niks. :grin:

Veel plezier met knutselen!

1 like

Ik had Mikrolisk al afgestruind op de v en de w, nix gevonden.
@wbcoupe Jij zoekt kennelijk beter!
Dank voor de link en de snelle reactie, ik ga verder zoeken.
Groet, Henk

Ik denk dat het horloge ouder is dan de overname van Lip door de Russen.

Als je hem omdraait krijg je dit

6 likes

:smile: LOL, ja, voor de volledigheid: het is een A.Michel kaliber 161…

4 likes

Haha, prima out of the box denken. :+1:
Ik mis alleen het horizontale streepje in de A…

Knap hoor. Heb je daar wat meer info over? Ik kan kaliber 161 niet vinden op de site van Ranfft.

niet echt veel info, maar ik vond 'm in één van de kaliberboekjes; het is een 18 lijns anker uurwerkje van één van de grootste uurwerkjes fabrikanten:

Het fabrieks logo op het plaatje is iets anders als op jouw foto waar het Swiss Ebauche schildje nog niet gebruikt werd, ik weet zo even niet precies wanneer dat veranderd is, maar ik denk na 1926 (oprichting Ebauche SA); zou betekenen dat jouw horloge in elk geval van voor deze datum is ??

4 likes

Geniaal!!! Je doet je avatar eer aan. Mijn kennis en kunde schiet duidelijk tekort :disappointed_relieved:

LOL, het onderdeel links boven op jouw plaatje was er de oorzaak van dat het werk niet meer op te winden was: er ontbraken een aantal tanden in één van de raderen.

In de op de Rikketik aangekochte doos onderdelen zitten twee soortgelijke die wel in tact zijn en die hopelijk passend gemaakt kunnen worden.