Zakhorloge merk?

Goedemorgen allemaal,

Ik heb gisteren een prachtig zakhorloge kunnen bemachtigen, alleen weet ik niet welk merk het zou zijn.

Zou er hier iemand zijn die mij kan vertellen welk merk dit is.

En is dit horloge uit het de jaren 1900 / 1930 of kan het ook eerder zijn.

Zie bijgevoegde foto’s.

9 likes

Ik heb nul verstand hiervan, maar wat een toffe wijzerplaat.

1 like

Doen al die wijzers het ook nog ?

Heb het horloge nog niet in bezit is onderweg naar mij.

Volgens de informatie op de veiling moet het horloge nog volledig functioneren en in goede technische staat zijn.

Bij de veiling konden ze niet vertellen wat voor eentje dit is?

Gezien de opbouw van het uurwerk en de gelakte wijzerplaat zou ik inderdaad schatten 1920-1930. Heb al even Paulson’s en Ranfft nageslagen, maar kan zo gauw niks vinden wat er op lijkt; Zodra hij binnen is op zoek naar merktekens op het uurwerk… :thinking:

2 likes

Jammer genoeg niet

1 like

1930 zou wel kunnen. De wijzerverzet is al door middel van het uittrekken van de opwindkroon.
Laat het zakhorloge aub wel servicen. De regelnaald voor het afstellen staat al helemaal naar één kant. Dat is een teken dat ie wellicht ergens wat smering te kort komt.

2 likes

Of omdat er ooit een keer een te lange spiraal in gezet is, heb ik ook al wel eens meegemaakt. :sunglasses:

2 likes

Vandaag eindelijk het pakketje binnen gekregen.

Ik maak het open en wat zie ik zit er een ander horloge in pfff.

Een Oris uit vermoedelijk de jaren 50.

Dat zijn nare verrassingen; gelijk contact opnemen. Hopen dat hij het zakhorloge niet naar iemand anders verstuurd heeft. :roll_eyes:

Heb meteen een bericht verstuurd.

En idd hopen dat mijn zakhorloge niet naar iemand is gegaan die op een oris wacht.

1 like

Ok, waar we naar zitten te kijken is een Berlijns ijzer kast. Tijdens de eerste wereldoorlog werd het volk opgeroepen om objecten van edelmetaal in te leveren onder het programma “Gold gab ich für Eisen”, en daarvoor kreeg je dan een vergelijkbaar iets terug van zwart of blauw gemaakt ijzer of staal:

Het horloge wat je hebt gekocht is dus oorspronkelijk geleverd in een gouden kast. Het is een mooi gecompliceerd ankergang uurwerk, die zoals hierboven al aangegeven vrijwel gegarandeerd een service nodig heeft.

5 likes

Leuk om te weten, ik kende dit verhaal niet. Dat verklaart misschien dan ook de zwarte kast van mijn Hebdomas zakhorloge.

Ondanks dat het een aardige Oris is, hoop ik dat je deze kan ruilen voor het zakhorloge.

1 like

Ik kende dit verhaal ook niet, altijd leerzaam dit forum.

Heb zelf ergens in de rommelbak nog dit Tissot zakhorloge liggen met zo’n ijzeren kast. Het aparte is alleen dat het uurwerk getuige het serienummer uit 1926 dateert en dus van ruim na de 1e wereldoorlog. Werd het later wellicht ook nog gedaan als men op zwart zaad zat o.i.d?

1 like

Misschien is het uurwerk ooit eens vervangen, dan is alleen de wijzerplaat nog origineel :thinking:

1 like

Nee, het goud voor ijzer programma was gedurende 1916 tot 1918 (en periodes daarvoor). Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat de originele kast van jouw Tissot bijvoorbeeld tijdens de grote crisis van de jaren dertig gewoon te gelde is gemaakt en dat toen het uurwerk in een oude ijzeren kast is gelepeld.

Een andere opleving van ijzeren kasten was tijdens de tweede wereld oorlog, toen staal slecht verkrijgbaar was ging men over op de productie van ijzeren kasten zoals deze Junghans Torpedo Timer
image
(Ooit voor een paar euro zo’n exemplaar gekocht op de rommelmarkt trouwens, good times…)

2 likes

Genoeg mogelijkheden inderdaad. Overigens past het uurwerk perfect in de kast en zie ik geen sporen van kastschroeven die op andere plekken gezeten hebben dus het lijkt er niet direct op dat het later is samengesteld uit oude rommel. Dit type uurwerk bestond nog niet tussen 1916 en 1918 dus een uurwerkswap lijkt niet ook logisch. En voor de tweede wereldoorlog is het weer te oud. :sweat_smile:

Na ja, maak me er ook niet zo druk om; uurwerk is kapot dus ligt daar prima te liggen in de rommelbak. :sunglasses:

al reactie gehad van de veiling over jouw horloge?

Nog gefeliciteerd met je aankoop! prachtige wijzerplaat!

Helaas nog geen reactie gehad van zowel de verkoper als de veiling.